Zmiany w opodatkowaniu leasingu od 2019 r. – praktyczne wyjaśnienia eksperta

Katarzyna Klimczyk

Autor: Katarzyna Klimczyk

Dodano: 7 listopada 2018
zmiany w leasingu

Zmiany w zakresie użytkowania samochodów firmowych staną się faktem. Przedsiębiorcy planujący wymianę floty firmowej, bądź też dopiero planujący skorzystać z umów leasingu powinni rozważyć podpisanie umów jeszcze do końca bieżącego roku 2018. Sprawdź, jak zmienią się przepisy dotyczące rozliczania firmowych aut.

Pod koniec sierpnia 2018 roku opublikowano projekt zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), który potwierdził zapowiedziany w czerwcu bieżącego roku zamiar podniesienia obciążeń podatkowych związanych z flotą firmową.

Przepisy po zmianach

Obecne regulacje nie wskazują limitu dla kosztów uzyskania przychodów związanych z leasingiem. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, ,,(…) takie zapisy prowadzą do tego, iż jako samochody 'firmowe' powszechnie wykorzystywane są samochody luksusowe, których charakterystyka niejednokrotnie przekracza faktyczne potrzeby przedsiębiorcy, związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Charakterystyka ta predysponuje taki pojazd do wykorzystywania zasadniczo również do celów prywatnych”.

Podkreślenia wymaga fakt, że we wrześniu 2018, po dużych protestach, projekt został nieco złagodzony na korzyść podatników i przyjęty przez rząd. W chwili obecnej projekt ustawy został zatwierdzony przez Senat bez poprawek i aktualnie czeka na podpis przez Prezydenta.

Zmiany w zakresie użytkowania / leasingu firmowych samochodów w skrócie 

  • Zmiany mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.
  • W zakresie samochodów użytkowanych wyłącznie dla celów firmowych (m.in. ewidencja przebiegu jak w VAT) w KUP będzie można zaliczyć 100% wydatków eksploatacyjnych, m.in. paliwo, naprawy.
  • W przypadku aut osobowych użytkowanych firmowo i prywatnie kosztem będzie 75% wydatków eksploatacyjnych.
  • Podniesiony zostanie limit amortyzacji w przypadku nabycia pojazdów osobowych (obecnie 20 tys. euro) do kwoty 150 tys. zł dla pojazdów spalinowych i hybrydowych oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych.
  • Limitem 150 tys. zł (spalinowe i hybrydy) i 225 tys. zł (elektryczne) zostanie objęty także leasing operacyjny pojazdów osobowych (obecnie nie ma limitu).

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Problem: Co się dzieje, jeżeli w racie leasingu zawarte już są opłaty eksploatacyjne? Co wówczas z wprowadzonym limitem 75% dla KUP?

Wyjaśnienie: Wydatki związane z leasingiem nie będą objęte limitem 75% zaliczenia w koszty uzyskania przychoduz zastrzeżeniem, że jeżeli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np.: serwis, wymiana opon), to ta cześć raty będzie objęta limitem 75%. Sam koszt finansowania nie będzie podlegał temu limitowi.

Problem: Czy projekt ustawy o podatkach dochodowych zawiera przepisy przejściowe, chroniące prawa nabyte dotyczące już zawartych umów leasingowych?

Wyjaśnienie: Zmiana nie dotknie tych podatników, którzy podpisali umowy w 2018 r. albo wcześniej. Będą rozliczali leasing na dotychczasowych zasadach. Pierwsza wersja projektu nowelizacji zakładała, że leasing może być bez limitu rozliczany tylko do końca 2020 r. Zgodnie z ostatnią wersją projektu, dotychczasowe zasady będą obowiązywać także że do zakończenia danej umowy leasingowej.

Problem: Czy mając na uwadze przepisy przejściowe, do pełnego odliczenia rat leasingowych wystarczy samo podpisanie umowy, czy niezbędne jest otrzymanie tego pojazdu?

Wyjaśnienie: Ministerstwo Finansów stanęło jednak na stanowisku, że nie ma znaczenia, kiedy przedsiębiorca fizycznie otrzyma samochód. Może to być na przykład w przyszłym roku. Aby skorzystać z preferencyjnego rozliczenia, wystarczy podpisanie umowy leasingu do 31 grudnia tego roku.

Problem: Czy  można wliczać do kosztów uzyskania przychodów  w całości pierwszą wpłatę i kolejne raty aż do osiągnięcia ustawowego limitu? A może stosuje się zasadę proporcjonalności, którą należy zastosować do każdej kolejnej płatności związanej z umową leasingu?

Wyjaśnienie: Projekt ustawy przewiduje zasadę proporcjonalności, którą należy zastosować do każdej kolejnej płatności związanej z umową leasingu lub najmu. Czyli jeśli podatnik weźmie w leasing auto dwukrotnie droższe niż „zezwala” limit 150 tys. zł (lub 225 tys. zł dla auta elektrycznego), to w koszty zaliczy tylko połowę kwoty wydanej na pierwszą wpłatę i połowę każdej kolejnej raty. A jeśli ktoś wyleasinguje auto dziesięć razy droższe, to w koszty zaliczy tylko jedną dziesiątą każdej opłaty leasingowej.

PRZYKŁAD

Spółka X ma zawartą umowę leasingu na samochód elektryczny marki Tesla.

Wartość samochodu będącego przedmiotem umowy to 500 000 zł. Rata leasingowa, wynosi 7 000 zł netto.

Wg stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2019 r., część raty leasingowej, która będzie mogła stanowić koszt uzyskania przychodów, będzie wyliczana w następujący sposób:

(225 tys. /500 tys. zł  zł) x 7.000 zł = 3.150 zł.

Część raty leasingowej przekraczającej ww. kwotę, a więc wynosząca 3.850 zł (7.000 zł – 3 150 zł), nie będzie mogła stanowić kosztu podatkowego.   

Katarzyna Klimczyk

Autor: Katarzyna Klimczyk

Konsultant w Accreo Sp. z o.o
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Najnowsze porady

© PortalFK.pl
Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.

Przetestuj Portal FK przez 24 godziny za DARMO - otrzymasz dostęp do wszystkich treści Przetestuj Portal FK »

x
wiper-pixel