Sprawdź, czy kosmetyki i odzież bezpiecznie zaliczysz do kosztów prowadzonego biznesu

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 21 maja 2018
41ffd7d5984a86ffcf5f4fdcc1399922d6f8537c-medium

Czy wydatki poniesione na zakup kosmetyków i ubrań dla pracowników, którzy za pomocą video kontaktują się z klientami, można zaliczyć do kosztów podatkowych? Poznaj stanowisko organu podatkowego, aby bezbłędnie rozliczyć poniesione sumy.

Jaki był problem?

Spółka działa w ramach grupy kapitałowej banku. W ramach zawartych z bankiem umów spółka prowadzi centrum telefoniczne, które stanowi kanał dostępu dla obecnych i potencjalnych klientów banku. Ponadto spółka uruchomiła nowy kanał z klientem poprzez video. Wybrani pracownicy w ramach wykonywanych obowiązków kontaktują się z klientem poprzez video oraz klienci kontaktują się z konsultantami.

Pracodawca planuje zapewnić pracownikom zespołu Video kosmetyki do makijażu, aby przed rozpoczęciem pracy mogli poprawić swój wizerunek. Nie jest też możliwe przypisanie poszczególnym pracownikom wartości zużytych kosmetyków. Kosmetyki do makijażu będą używane tylko na wewnętrzne potrzeby pracodawcy. Po zakończonej pracy makijaż zostanie usunięty.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć zakup kosmetyków do makijażu dla pracowników spółki.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przypomniał, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zdaniem organu podatkowego

Wydatki poniesione przez spółkę na zakup kosmetyków do makijażu dla pracowników mają wpływ na poziom świadczonych przez nią usług, co w konsekwencji może przełożyć się na wysokość osiąganych przychodów. Zatem pozostają one w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania i zabezpieczenia źródła przychodu. W konsekwencji poniesione wydatki na kosmetyki spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych.

Podobnie będzie, jeśli chodzi o wydatki na odzież, w której pracownicy występują w trakcie videokonferencji z klientami. W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB2-3.4010.38.2018.2.PB dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wydatki związane z zakupem odzieży oznaczonej logo firmy, wykorzystywanej przez pracowników, można zaliczyć do wydatków o charakterze reklamowym i tym samym do kosztów uzyskania przychodów.

Co to dla mnie oznacza?

Wydatki, jakie przedsiębiorstwo ponosi na zakup strojów służbowych (koszul z logo), oraz ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży służbowej spełniają warunki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 kwietnia 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4010.52.2018.2.PB, nr 0111-KDIB2-3.4010.38.2018.2.PB

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz