Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Czy świadczenia otrzymane od pracodawcy w ramach programu dobrowolnych odejść podlegają PIT? Sprawdź najnowszą interpretację ministra finansów i komentarz eksperta.
Minister finansów zinterpretował zakres zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Odniósł się do świadczeń otrzymanych w związku z dobrowolnym przystąpieniem pracownika do realizowanego przez pracodawcę programu przewidującego rozwiązanie stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Minister finansów, stwierdził, że zastosowanie zwolnienia z PIT w odniesieniu do tych świadczeń jest możliwe po spełnieniu łącznie następujących warunków:
Wyjaśnienie ministra finansów
W konsekwencji, świadczenia pieniężne otrzymane przez osoby, które z własnej inicjatywy przystąpiły do programu dobrowolnych odejść nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Na podstawie tego przepisu wolne od podatku są wyłącznie odszkodowania oraz zadośćuczynienia.
Minister zwrócił uwagę, że funkcję odszkodowawczą w Kodeksie pracy oraz Kodeksie cywilnym, pełnią wyłącznie te świadczenia, których celem jest zrekompensowanie pracownikowi skutków zdarzeń, które noszą cechy czynu niedozwolonego lub zawinionego przez pracodawcę. W sytuacji, gdy wypłata świadczenia następuje na podstawie zawartego przez strony porozumienia, a więc wyrażonej w ten sposób woli takiego ułożenia wzajemnych relacji prawnych, nie może być mowy ani o bezprawności działania pracodawcy ani też o poniesieniu jakiejkolwiek szkody, czy krzywdy.
Ten rodzaj świadczenia, podobnie jak każda forma rekompensaty za rezygnację z kontynuowania zatrudnienia, nie korzysta ze zwolnienia od podatku.
Omawiane regulacje, mają również zastosowanie do przepisów prawa pracy, choć w ograniczonym zakresie. Na podstawie art. 300 Kodeksu pracy, w sprawach nieuregulowanych przepisami prawa pracy, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy. Przepisy Kodeksu pracy, posługują się terminami „odszkodowanie” oraz „zadośćuczynienie” w odniesieniu do konkretnych świadczeń pracowniczych, do których uprawniony jest pracownik lub były pracownik.
W kontekście rozwiązania umowy o pracę ustawodawca przewiduje odszkodowanie, w sytuacji gdy wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę (art. 45 Kodeksu pracy), bądź rozwiązano umowę o pracę bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie (art. 56 Kodeksu pracy).
Powyższe ustalenia mają szczególne znaczenie w przypadku tzw. programów dobrowolnych odejść (dalej: PDO), które charakteryzują się dużą swobodą stron w kształtowaniu ich postanowień. PDO powstają z inicjatywy pracodawcy i są narzędziem, za pomocą którego realizowana jest restrukturyzacja zatrudnienia w przedsiębiorstwie. W wyniku tych programów powstaje finansowe zobowiązanie pracodawcy w stosunku do pracowników, którzy przystąpili do programu, i z którymi pracodawca, na mocy porozumienia stron, rozwiązał stosunki pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Z propozycją rozwiązania umowy o pracę występuje pracownik, który składa pracodawcy stosowny wniosek w nieprzekraczalnym terminie.
Minister finansów opublikował odmienne stanowisko, niż to, które prezentowały organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Większość tych interpretacji z lat poprzednich, a nawet z początku tego roku stanowiła o przysługującym zwolnieniu z PIT rekompensat przyznanych w programie dobrowolnych odejść. Odmienne stanowisko zaczęło się już pojawiać w interpretacjach indywidualnych od marca 2016 roku.
Niestety minister finansów wydał interpretację ogólną, która była wynikiem niejednolitego stosowania prawa (które właściwie zaczęło się dopiero pojawiać w ostatnich miesiącach) z niekorzyścią dla podatników. Uznał, że rekompensaty otrzymane w ramach programu dobrowolnych odejść nie mają charakteru odszkodowawczego. Zwolnieniem z PIT nie będą zatem objęte świadczenia pieniężne – rekompensaty, pomimo że ich wysokość, zasady ustalania i wypłata wynikają z porozumienia zbiorowego.
Skutki podatkowe wydanej interpretacji
Poznaj inne wyjaśnienia organów podatkowych:
Interpretacja ogólna ministra finansów z 23 czerwca 2016 r., nr DD3.8201.1.2016.MCA
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.