Błędny JPK można poprawić. Zobacz jak

Dodano: 11 lipca 2017
ca9183ab27cea1200983642e61402bc69a17f6d4-medium

Podatnik, który stwierdzi nieprawidłowość w wysłanym pliku JPK_VAT musi wysłać korektę. Sprawdź, jak to zrobić.

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów w wydanym komunikacie, podatnicy mają możliwość oznaczenia pliku jako „korekta” i przesłania go w takiej formie.

Podstawowy plik posiada oznaczenie „cel złożenia – 1”, zaś kolejne korekty powinny mieć wartość „2”. Gdy w różnych plikach pole to ma taka samą wartość, decydujące znaczenie ma data złożenia pliku, a w przypadku złożenia w tym samym dniu - godzina przesłania pliku.

Jak wysłać korektę

Aby wysłać korektę, trzeba ponownie wygenerować plik JPK VAT, zawierający wszystkie transakcje z danego okresu wraz z poprawianymi danymi oraz sprawdzić, czy cel złożenia JPK jest ustawiony na 2.

W zależności od używanego programu komputerowego informacja nt. celu złożenia” uzupełnia się automatycznie lub ręcznie trzeba go zmienić. Tak przygotowany plik „korekty” jest gotowy do wysyłki, która odbywa się analogicznie, jak przy pierwotnej wersji.

Opisana zmiana została zaprezentowana poniżej:

Plik pierwotny: cel złożenia -1.

Plik skorygowany: cel złożenia - 2.

Jak wskazało Ministerstwo Finansów przestrzeganie tych zasad wyeliminuje sytuacje, w których podatnik otrzyma powiadomienie o stwierdzonych nieprawidłowościach.

Pamiętajmy, że w przypadku nieprawidłowego oznaczenia pliku, istnieje możliwość uznania go przez organ podatkowy, jako właściwy, podlegający analizie.

Ministerstwo Finansów sprawdza JPK

Resort finansów posiada specjalne narzędzie służące do sprawdzania poprawności składanych plików – ANALIZATOR_JPK. Najczęstszymi błędami, jakie stwierdzone podczas analizy plików w kwietniu i maju, to:

  1. rozbieżności w przekazanych plikach JPK_VAT i deklaracjach złożonych za ten sam okres,

  2. rozbieżności co do kwot transakcji wykazanych przez kontrahentów w plikach JPK_VAT,

  3. przypadków uwzględniania w plikach JPK_VAT zakupu faktur VAT wystawionych przez podmioty, które nie posiadają statusu czynnego podatnika w podatku od towarów i usług.

Podatnicy, u których stwierdzono tego rodzaju przypadki, otrzymają powiadomienia w postaci:

  • e-maila z adresu [email protected] – na adresy elektroniczne lub

  • wiadomości tekstowej SMS – na numery telefonów, które wskazali w zgłoszeniach identyfikacyjnych lub aktualizacyjnych.

Powiadomienia, opatrzone podpisem „Ministerstwo Finansów, Departament Poboru Podatków", będą zawierać prośbę o sprawdzenie składanych plików JPK_VAT i kontakt z właściwym urzędem skarbowym, aby wyjaśnić stwierdzone niezgodności i ewentualnie skorygować złożoną deklarację VAT lub plik JPK_VAT.:

Sprawdź też:

Źródło: www.mf.gov.pl

Słowa kluczowe:
błądJPK
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz