Wydatek na reklamę stanowi koszt podatkowy. Podstawą do zaliczenia takiego wydatku w koszty podatkowe jest ogólny przepis art. 22 ust. 1 updof. Czy także w opisanej sytuacji? Upewnij się i sprawdź, czy przysługuje odliczenie VAT, zobacz księgowania.
Wydatek na reklamę stanowi koszt podatkowy. Podstawą do zaliczenia takiego wydatku w koszty podatkowe jest ogólny przepis art. 22 ust. 1 updof. VAT od wydatków na reklamę podlega odliczeniu. W tym przypadku istotne jest, czy reklama wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną z uwagi na ogólną zasadę odliczania VAT przewidzianą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Zakładając, iż zestawy reklamowe wiązały się ze sprzedażą opodatkowaną, VAT z faktury za „zestawy reklamowe” podlega odliczeniu. Tym samym nie można zaliczyć go do kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodu jest natomiast VAT należny od towarów przekazanych na potrzeby reklamy zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b updof.
Nieodpłatne wydanie towarów (darowizna) w sytuacji, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do ich odliczenia podlega opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).
Opodatkowania nie stosuje się jednak do wydania prezentów o małej wartości, próbek oraz drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W omawianym przypadku zestawy mogą stanowić prezenty o małej wartości. |
Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Z pytania nie wynika dokładnie, jaka jest cena wydawanych towarów, Jeżeli jest poniżej 10 zł, to wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT. Jeżeli powyżej 10, ale nie więcej niż 100 zł, to podlega opodatkowaniu. Chyba że jest prowadzona ewidencja wydań pozwalająca na ustalenie tożsamości tych osób, którym prezenty są wydawane.
Warto pamiętać, iż nawet w sytuacji, gdy cena towarów nie przekracza 10 zł (lub wartość 100 zł, gdy prowadzimy ewidencję wydań) i ich wydania nie opodatkowuje się VAT, to podatnik nie traci prawa do odliczenia podatku naliczonego, co wprost wynika z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.
W księgach rachunkowych nabycie zestawów reklamowych ujęte będzie następująco:
- art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 2, art. 7 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm.) - ustawa o VAT,
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - updof,
- art. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) - uor.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.