Problem z niewyjaśnionymi rozrachunkami

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano:
Pytanie:  Mam prośbę o pomoc w rozliczeniu zobowiązań i należności spółki z o.o. Przejęłam księgowość po poprzedniej księgowej, niestety, nie zostały do końca rozliczone i wyjaśnione rozrachunki. Salda poprzekształcały się ze zobowiązań w należności  i odwrotnie Przypuszczam, że zostały zapłacone faktury za towar, ale nie zostały zaksięgowane. Nie ma możliwości kontaktu z poprzednią księgową, nie można też ustalić zakresu rozrachunków zobowiązań oraz należności, ponieważ program księgowy jest wytworem autorskim, a autor zmarł. Czy mogę w porozumieniu z zarządem spółki wyksięgować niewyjaśnione kwoty na koszty niestanowiące kosztu uzyskania przychodu, a pozostałe kwoty zaksięgować w przychody? Czy jednak należy wyksięgować na sumy do wyjaśnienia i trzymać tak długo, jak istnieje spółka.

Roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy przedawniają się po 2 latach. Poznaj pełną treść odpowiedzi, aby dowiedzieć się, jakie rozwiązanie wybrać w tej sytuacji.

Odpowiedź: 

W takiej sytuacji rzeczywiście rozwiązaniem jest „wyczyszczenie rozrachunków”.  Najpierw jednak radziłabym przeprowadzić inwentaryzację zarówno należności, jak i zobowiązań z kontrahentami, przynajmniej tymi najważniejszymi - to przy odrobinie życzliwości z ich strony pozwoli pewne kwestie rozjaśnić i wskaże, jakie faktury były zapłacone, a jakie nie.

Po dokonaniu tych wyjaśnień kierownik jednostki może podjąć decyzję o dokonaniu umorzenia należności i zaliczenia ich do kosztów albo stwierdzeniu przedawnienia należności - niestety niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust 1 pkt 20 i 43 updop)

Spisanie zobowiązań uznanych jako przedawnienie rodzi przychody podlegające opodatkowaniu (zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 3 updop).

Proszę pamiętać, że roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy przedawniają się po 2 latach (zgodnie z art. 554 kc). Termin dotyczy roszczeń sprzedawców, a nie kupujących.

Tekst opublikowany: 

8 czerwca 2012 r.

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Najnowsze porady

Przetestuj Portal FK przez 24 godziny za DARMO - otrzymasz dostęp do wszystkich treści Przetestuj Portal FK »

x
wiper-pixel