Czy księgowa może swoją pracę wykonywać w domu

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

Dodano: 19 kwietnia 2018
Pytanie:  Czy jednostka budżetowa może zatrudnić księgową na 1/4 etatu, która wykonywałaby swoją pracę w domu? Gdzie wpisuje się informacje o miejscu świadczenia pracy?
Odpowiedź: 

Przepisy o finansach publicznych w zakresie zatrudniania księgowych odnoszą się wyłącznie do kwalifikacji i zakresu obowiązków głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych. Nie regulują one natomiast kwestii zatrudniania księgowych, przez co w tym zakresie obowiązywać będą przepisy pragmatyk służbowych regulujących zasady zatrudniania osób na stanowiskach urzędniczych, gdyż księgowy z reguły jest zaliczany do tej grupy stanowisk.

Z racji braku informacji, o jaką jednostkę budżetową chodzi, nie jest możliwe wskazanie konkretnych przepisów, na podstawie których księgowy będzie zatrudniony. Zgodnie zaś z ogólnymi zasadami kodeksowymi, kwestię miejsca wykonywania pracy określa się w umowie o pracę. Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

1) rodzaj pracy;

2) miejsce wykonywania pracy;

3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;

4) wymiar czasu pracy;

5) termin rozpoczęcia pracy.

Żaden z powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy nie wyklucza możliwości częściowego wykonywania pracy przez pracownika w domu, musi być to jednak wyraźnie określone w umowie o pracę. Pamiętać przy tym należy, że przy stałym wykonywaniu pracy za pośrednictwem urządzeń telekomunikacyjnych (w tym Internetu), obowiązują także przepisy dotyczące telepracy.

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.
Słowa kluczowe:
księgowaniepraca w domu
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz