„Jednostka obsługująca” działająca w powiecie nie musi koniecznie zajmować się windykacją. Warunkiem jest jednak wyraźne wyłączenie egzekucji z zakresu spraw rachunkowych. Może to nastąpić np. przez odpowiednie ukształtowanie postanowień wewnętrznych podmiotów działających w ramach tzw. wspólnej obsługi.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku zajęła stanowisko w sprawie kształtowania zakresu obowiązków w ramach centrum usług wspólnych między jednostką obsługującą a obsługiwaną, w kontekście ustawy o samorządzie powiatowym.
Zgodnie z tym aktem prawnym, rada powiatu w odniesieniu do jednostek obsługiwanych określa – w drodze uchwały – w szczególności: jednostki obsługujące, jednostki obsługiwane oraz zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi. Zatem to organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego decyduje m.in. o zakresie kompetencji jednostki obsługującej.
RIO podkreśliła, że wspomniany zakres wspólnej obsługi ma charakter otwarty (por. wyrok WSA w Gliwicach z 30 października 2017 r. sygn. akt IV SAGI 507/17).
Z postanowień przedłożonego Izbie statutu powiatowego zespołu ekonomiczno-administracyjnego wynikało, że wspólną obsługą objęto m.in. czynności związane z windykacją należności i dochodzeniem roszczeń spornych (w ramach zadań z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości).
W ocenie RIO nie jest wykluczone, aby w oparciu o art. 6b ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym z zakresu wspólnej obsługi wyłączyć czynności windykacyjne. W omawianym przypadku przepisy wewnętrzne przyjęte przez radę powiatu nie powinny jednak przewidywać, że czynności windykacyjne wchodzą w zakres przekazanej rachunkowości. Zgodnie bowiem z z art. 6c ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych są one przekazywane w całości.
Wspomnianego wyłączenia z zakresu wspólnej obsługi należy dokonać w sposób jednoznaczny i precyzyjny, zgodnie z zasadą przyzwoitej legislacji i wynikającej z niej zasady określoności prawa (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Oliwkach z 15 października 2014 r. sygn. akt IV SA/G129/14).
W omawianym przypadku stosowne zmiany powinny być zatem przeprowadzone nie tylko w nie statucie, lecz również w regulaminie organizacyjnym powiatowego zespołu ekonomiczno-administracyjnego.
Opinia RIO w Gdańsku z 16 marca 2018 r. sygn. RP.0441/in./9/1/2018
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.