Czy pracownik działu kadr i płac ze średnim wykształceniem może być inspektorem bhp

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

Dodano: 30 lipca 2018
Pytanie:  Czy firma spółka z o.o. zatrudniająca 50 osób na etat i 20 osób na zlecenie może powierzyć obowiązki inspektora bhp pracownikowi działu kadr i płac z wykształceniem średnim, który kilka lat temu przez okres około 4 lat sprawował takie obowiązki, tylko nie szkolił pracowników? Czy w chwili obecnej może pełnić obowiązki inspektora bhp i co może wykonywać?
Odpowiedź: 

Inspektorem bhp może być pracownik, który ma wykształcenie kierunkowe. Zatem, jeżeli pracownik wskazany w pytaniu ma średnie wykształcenie kierunkowe – technik bhp, to może być inspektorem bhp. Jeżeli nie ma takiego wykształcenia nie może pełnić funkcji inspektora ds. bhp.

Kodeks pracy stanowi, że pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bhp, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp.

Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.

Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:

1) zatrudnia do 10 pracowników albo

2) zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może także powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby.

W przypadku, gdy pracodawca zamierza powierzyć obowiązki służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, pracownik ten musi spełnić następujące wymogi:

1)    dla inspektora ds. bhp –  posiadać zawód technika bhp,

2)    dla starszego inspektora ds. bhp –  posiadać:

  • zawód technika bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub 
  • wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp,

3)    dla specjalisty ds. bhp – wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

4)    dla starszego specjalisty ds. bhp –- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,

5)     dla głównego specjalisty ds. bhp – wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

Jeżeli zatem pracownik ów ma zawód technika bhp, to może być zatrudniony w charakterze inspektora ds. bhp.

Jeżeli zaś posiada wyłącznie średnie wykształcenie, ale nie kierunkowe w zakresie bhp, nie może wówczas być zatrudniony jako osoba pełniąca obowiązki służby bhp na część etatu. Osoba taka musi mieć wyższe wykształcenie kierunkowe w zakresie bhp albo ukończone wskazane wyżej studia podyplomowe.

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz