COVID-19 uzasadnia przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 1 października 2021
COVID-19  uzasadnia  przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

Obowiązują już przepisy, na podstawie których w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, możliwe jest przedłużenie kadencji organów związków zawodowych, związku lub organizacji przedsiębiorców oraz społecznych inspektorów pracy – jeśli w związku z obowiązywaniem tego stanu nie ma możliwości przeprowadzenia wyborów.

Nowe regulacje w tym zakresie wprowadzono  na podstawie ustawy z 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. W świetle art. 14i specustawy o COVID-19 przedłużenie kadencji jest możliwe do czasu wyboru organu (społecznych inspektorów pracy), jednak nie dłużej niż do 90 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

Dotyczy to jednak jedynie przypadków, gdy kadencja dotychczasowego organu upływa w okresie takiego stanu (uniemożliwiającego przeprowadzenie wyborów) lub do 30 dni po jego odwołaniu.

Uzasadnienie wprowadzonych zmian

Wprowadzenie omawianych rozwiązań ich autorzy uzasadnili tym, że ograniczenia związane z poruszaniem się oraz gromadzeniem osób na terytorium RP w związku z COVID-19 zagrażają prawidłowemu funkcjonowaniu  wspomnianych wcześniej podmiotów. Ich statuty w zdecydowanej większości nie przewidują bowiem możliwości przeprowadzenia wyborów czy podejmowania uchwał przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Konsekwencją powyższego jest to, że zmiana statutów regulujących te kwestie również nie jest możliwa w tym trybie. Wygaśnięcie kadencji organów statutowych tych organizacji bez możliwości zorganizowania i przeprowadzenia wyborów ich członków na nową kadencję, spowodowałoby ich paraliż.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania funkcjonują na gruncie specustawy o COVID-19 również w odniesieniu do wielu innych organizacji, których istotą jest masowość i skupianie znacznej liczby członków. Dotyczy to np. organów statutowych organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła.

 

 

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz