Interpretacja ministra finansów w zakresie powstania przychodu  na skutek wniesienia wkładu pieniężnego – sprawdź skutki

Dodano: 9 kwietnia 2018
340a2d1ed0c760f1f79818e629ead8ae778c2293-medium

Po zmianie przepisów obowiązujących od 2018 roku wniesienie wkładu pieniężnego nadal jest neutralne podatkowo na gruncie  CIT po stronie podmiotu wnoszącego wkład.

Czego dotyczyła interpretacja ministra finansów

Interpretacja dotyczy art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT , w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., w zakresie określenia, czy przychód, o którym mowa w tym przepisie powstaje w sytuacji wniesienia do spółki (będącej podatnikiem CIT) lub spółdzielni wkładu pieniężnego. Pojawiły się bowiem wątpliwości dotyczące tego, czy wniesienie do spółki wkładu pieniężnego powoduje powstanie przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Minister finansów wyjaśnił, że art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT nie obejmuje swoim zakresem przypadków wnoszenia do spółki lub spółdzielni wkładów pieniężnych. A zatem wniesienie wkładu pieniężnego do spółki lub spółdzielni w dalszym ciągu nie powoduje powstania – po stronie podmiotu wnoszącego – przychodu.

KOMENTARZ EKSPERTA mec. Maciej Kulawik kierujący praktyką podatkową w kancelarii Allen & Overy w Warszawie

Celem wydanej przez ministra finansów interpretacji ogólnej z 2 marca 2018 r. (DD6.8201.1.2018) jest potwierdzenie, że wkłady pieniężne nadal nie podlegają opodatkowaniu. Czy czyni to skutecznie?

Ustawodawca przyzwyczaił już nas do częstych i gruntownych zmian prawa podatkowego. O ile wiele z tych zmian było potrzebnych i oceniam je pozytywnie, to niestety pośpiech, z jakim są one wprowadzane im nie służy. Tak właśnie jest z nowym brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Celem przepisu jest wskazanie, że wkłady niepieniężne (o ile nie stanowią przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) stanowią przychód dla wnoszącego. Było to całkowicie jasne do końca 2017 roku, a przepis ten zawierał sformułowanie, że przychód powstaje „w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część”. Wykreślając tę frazę, ustawodawca zadbał o wyłączenie spod opodatkowania wkładu w postaci przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części odpowiednio zmieniając art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT, przeoczył jednak, aby ograniczyć stosowanie przepisu wyłącznie do wkładów niepieniężnych. W konsekwencji, zostaliśmy ze stwierdzeniem, że przychodem jest w szczególności „wartość wkładu”. Jakiegokolwiek wkładu, w tym pieniężnego.

Interpretacja ogólna prawidłowo wskazuje, że celem zmiany nie było opodatkowanie wkładów pieniężnych oraz że wynika to z interpretacji celowościowej tego przepisu. Nie jest jednak prawdą, że wynika to również z interpretacji literalnej. Zdanie po średniku (zaczynające się od „jeżeli…”), na które powołuje się minister finansów w interpretacji, dotyczy jedynie części przypadków, o których mówi zdanie przed średnikiem. Dlatego twierdzenie, że zdanie przed średnikiem nie może dotyczyć przypadków, w których nie miałoby zastosowanie zdanie drugie jest całkowicie nieuprawnione.

Mamy więc sytuację, gdzie interpretacja literalna przepisu nie pozostawia wątpliwości: wartość wkładów pieniężnych podlega opodatkowaniu, co pozostaje w sprzeczności z interpretacją celowościową i wynika jedynie z błędu legislacyjnego. Jednocześnie, w orzecznictwie sądów administracyjnych przeważa pogląd, zgodnie z którym korzystanie z pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych (w tym z wykładni celowościowej) jest dopuszczalne jedynie, gdy wykładnia językowa nie poprowadzi do jednoznacznych rezultatów.

Czy zatem ta interpretacja ogólna jest błędna i jako taka bez wartości?

Wręcz przeciwnie. W sytuacji, w której przepisy wprost nakazują uznanie wartości wkładu pieniężnego za przychód, podatnicy mogą tego przychodu nie rozpoznawać, co prawda działając wbrew ustawie, ale chronieni mocą interpretacji, wynikającą z art. 14k § 2 Ordynacji podatkowej. To, że interpretacja jest błędna, nie będzie miało tu znaczenia.

Interpretacja ogólna ministra finansów z 1 marca 2018 r., nr DD6.8201.1.2018

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz