Czy wystrój firmy z okazji Walentynek to koszt reprezentacji

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 14 lutego 2024
  Czy wystrój firmy z okazji Walentynek to koszt reprezentacji

Wszystko wskazuje na to, że Walentynki, czyli święto zakochanych, na stałe wpisały się do kalendarza obchodzonych w naszym kraju świąt. Nic więc dziwnego, że tak jak w poprzednich latach, również w tym roku zareagowali na nie przedsiębiorcy, przede wszystkim z branży handlowej, aranżując odpowiednio firmowe pomieszczenia. Sprawdź, jak te działania przekładają się na rozliczenia podatkowe tych podmiotów.     

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czy wydatki związane z wystrojem firmy z okazji Walentynek można zaliczyć do kosztów podatkowych, czy też zostaną uznane za reprezentację.

Dopuszczalność rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wystój firmy z okazji Walentynek potwierdził bezpośrednio m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 grudnia 2007 r. (nr IBPB3/423-149/07/PC). Wspomniane pismo zostało wydane na wniosek spółki będącej właścicielem obiektu sportowo-rekreacyjnego (parku wodnego). Ponieważ obiekt funkcjonował w warunkach dużej konkurencyjności, według jednostki chcąc utrzymać klientów obecnych oraz zdobywać nowych, oprócz zapewnienia wymogów dotyczących jakości wody, czy czystości obiektu, musiała ona  także zadbać o odpowiedni poziom jego wyposażenia i jego wygląd zewnętrzny. W tym celu spółka z różnych okazji (np. świąt, Walentynek, Dnia Dziecka, Dnia Matki) nabywała odpłatnie różnego rodzaju elementy dekoracji tego obiektu, m.in. sztuczne choinki, bombki, czy baloniki. Podkreślając, że tego rodzaju dekoracje są wymogiem rynku i odpowiedzią na oczekiwania klientów, spółka uważała, że poniesione w tym celu wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Dyrektor katowickiej izby skarbowej w wydanej interpretacji podzielił to stanowisko, uznając je za prawidłowe.

Wystrój firmy to nie reprezentacja

Pogląd o dopuszczalności rozliczania w kosztach podatkowych wydatków na okazjonalny wystój firmy, fiskus potwierdzał także w późniejszych wyjaśnieniach. Tytułem przykładu  można tutaj wskazać m.in. interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 kwietnia 2020 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.37.2020.4.KS)  i z 11 marca 2021 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1).

Przy czym z wyjaśnień tych wynika, że wspomniane wydatki są kosztami związanymi z funkcjonowaniem firm. Ich ponoszenie spowodowane jest koniecznością sprostania wymogom stawianym w obecnych warunkach rynkowych przez klientów tych podmiotów. Nie mają więc one  charakteru reprezentacyjnego w rozumieniu  art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT).  Przypomnijmy, że przepisy te zakazują ujmowania w kosztach uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Według organów podatkowych wydatki na wystój firmy z okazji Walentynek nie stanowią niepotrącalnych kosztów reprezentacji. Jako mające związek z jej przychodami, mogą być przez przedsiębiorcę ujmowane w kosztach podatkowych.

Ozdoby w magazynie ryzykowne podatkowo

Należy zwrócić uwagę na to, że fiskus akcentował znaczenie tych wydatków z punktu widzenia oczekiwań klientów i wymogów rynku. Nie powinna więc budzić zastrzeżeń możliwość potrącenia we wspomnianych kosztach wydatków na ozdoby w kształcie serc, baloniki itp. w pomieszczeniach, do których mają dostęp klienci przedsiębiorcy (np. halach sprzedaży detalicznej, w witrynach sklepowych itp.). Bardziej ryzykowne będzie natomiast dekorowanie w ten sposób z okazji Walentynek pomieszczeń dostępnych tylko dla pracowników podatnika, względnie jednoosobowego przedsiębiorcy (np. biurowych, czy magazynowych). W tym drugim przypadku mogą być one zakwestionowane przez urzędników skarbowych  jako tego rodzaju koszty, ze względu na brak ich wyraźnego związku z przychodami firmy. 

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.