Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Wszystko wskazuje na to, że Walentynki, czyli święto zakochanych, na stałe wpisały się do kalendarza obchodzonych w naszym kraju świąt. Nic więc dziwnego, że tak jak w poprzednich latach, również w tym roku zareagowali na nie przedsiębiorcy, przede wszystkim z branży handlowej, aranżując odpowiednio firmowe pomieszczenia. Sprawdź, jak te działania przekładają się na rozliczenia podatkowe tych podmiotów.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Dopuszczalność rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wystój firmy z okazji Walentynek potwierdził bezpośrednio m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 grudnia 2007 r. (nr IBPB3/423-149/07/PC). Wspomniane pismo zostało wydane na wniosek spółki będącej właścicielem obiektu sportowo-rekreacyjnego (parku wodnego). Ponieważ obiekt funkcjonował w warunkach dużej konkurencyjności, według jednostki chcąc utrzymać klientów obecnych oraz zdobywać nowych, oprócz zapewnienia wymogów dotyczących jakości wody, czy czystości obiektu, musiała ona także zadbać o odpowiedni poziom jego wyposażenia i jego wygląd zewnętrzny. W tym celu spółka z różnych okazji (np. świąt, Walentynek, Dnia Dziecka, Dnia Matki) nabywała odpłatnie różnego rodzaju elementy dekoracji tego obiektu, m.in. sztuczne choinki, bombki, czy baloniki. Podkreślając, że tego rodzaju dekoracje są wymogiem rynku i odpowiedzią na oczekiwania klientów, spółka uważała, że poniesione w tym celu wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Dyrektor katowickiej izby skarbowej w wydanej interpretacji podzielił to stanowisko, uznając je za prawidłowe.
Pogląd o dopuszczalności rozliczania w kosztach podatkowych wydatków na okazjonalny wystój firmy, fiskus potwierdzał także w późniejszych wyjaśnieniach. Tytułem przykładu można tutaj wskazać m.in. interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 kwietnia 2020 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.37.2020.4.KS) i z 11 marca 2021 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1).
Przy czym z wyjaśnień tych wynika, że wspomniane wydatki są kosztami związanymi z funkcjonowaniem firm. Ich ponoszenie spowodowane jest koniecznością sprostania wymogom stawianym w obecnych warunkach rynkowych przez klientów tych podmiotów. Nie mają więc one charakteru reprezentacyjnego w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT). Przypomnijmy, że przepisy te zakazują ujmowania w kosztach uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy zwrócić uwagę na to, że fiskus akcentował znaczenie tych wydatków z punktu widzenia oczekiwań klientów i wymogów rynku. Nie powinna więc budzić zastrzeżeń możliwość potrącenia we wspomnianych kosztach wydatków na ozdoby w kształcie serc, baloniki itp. w pomieszczeniach, do których mają dostęp klienci przedsiębiorcy (np. halach sprzedaży detalicznej, w witrynach sklepowych itp.). Bardziej ryzykowne będzie natomiast dekorowanie w ten sposób z okazji Walentynek pomieszczeń dostępnych tylko dla pracowników podatnika, względnie jednoosobowego przedsiębiorcy (np. biurowych, czy magazynowych). W tym drugim przypadku mogą być one zakwestionowane przez urzędników skarbowych jako tego rodzaju koszty, ze względu na brak ich wyraźnego związku z przychodami firmy.
Sprawdź też:
Jak rozliczyć podatkowo firmowe pączki dla pracowników
Drogi zegarek w kosztach prowadzonego biznesu? Skarbówka wyjaśnia
Kiedy wydatki na wielkanocne spotkanie z pracownikami mogą być kosztem firmy
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.