Mija czas na zgłoszenie o źródłach ciepła w budynkach

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 30 czerwca 2022
Mija czas na zgłoszenie o źródłach ciepła w budynkach

Wielu właścicieli nieruchomości do 30 czerwca br. ma czas na złożenie deklaracji dotyczącej źródeł ogrzewania budynków do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Za niewywiązanie się z tego obowiązku, który ciąży również na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, grożą dotkliwe sankcje finansowe.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) jest bazą danych prowadzoną przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, która ma umożliwić zebranie informacji m.in. o źródłach ogrzewania budynków. W tym celu ich właściciele lub zarządcy muszą zgłaszać do CEEB, z jakiego źródła ogrzewania korzystają oraz jakie stosują do tego paliwa – za pomocą przeznaczonej do tego pomocą deklaracji o oficjalnie określonym wzorze. Należy w niej poinformować, czy w budynku jest np. piec gazowy, piec kaflowy na węgiel lub drewno, ogrzewanie elektryczne, względnie kominek.

Jeżeli lokal jest spółdzielczy albo administrowany w ramach wspólnoty mieszkaniowej, gdzie jest wspólne źródło ciepła, to jego użytkownik nie musi składać deklaracji, ponieważ zrobi to za niego zarządca budynku. Tak samo będzie w przypadku, gdy dany podmiot jest jedynie najemcą budynku albo lokalu (który np. wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej). 

Sposób realizacji obowiązków informacyjnych  

Deklarację można złożyć przez Internet, logując się w bazie CEEB za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub Mojego ID. Dopuszczalne jest również złożenie jej osobiście (tj. w formie papierowej) w urzędzie miasta lub urzędzie gminy – właściwym ze względu na lokalizację budynku. W odniesieniu do budynków i lokali niemieszkalnych (użytkowych) obowiązuje formularz B deklaracji. Natomiast formularz w wersji A jest przeznaczony dla obiektów o charakterze mieszkalnym.

Termin złożenia deklaracji zależy od tego, kiedy w budynku (lokalu) zostało uruchomione źródło ciepła i spalania paliw. Jeśli nastąpiło to:

  • przed 1 lipca 2021 r. – deklarację należy złożyć do 30 czerwca 2022 r.,
  •  po 1 lipca 2021 r. – deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia jego uruchomienia.

W przypadku zmiany danych zawartych w deklaracji, właściciel lub zarządca budynku (lokalu) jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała ta zmiana. Jeśli przekazanie deklaracji nastąpiło w formie pisemnej, organ który ją otrzymał – czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta – ma 30 dni na wprowadzenie zawartych w niej danych do systemu teleinformatycznego obsługującego tę ewidencję.

Kara za brak terminowego złożenia deklaracji

Za niewywiązanie się z obowiązku złożenia deklaracji w terminie nakazanym przepisami prawa grozi kara grzywny. Jej maksymalna wysokość może wynieść nawet 5.000 zł.  Nie zostanie jednak ukarany sprawca, który złoży deklarację po terminie, jeśli dojdzie do tego przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta powziął wiadomość o popełnieniu wykroczenia.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz