Dziś ostatni dzwonek na wniosek zmianę posiadanych decyzji BDO

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 5 marca 2020
Dziś ostatni dzwonek na wniosek zmianę posiadanych decyzji  BDO

5 marca 2020 r. upływa termin do złożenia wniosków o zmianę posiadanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami, które wynikają z nowelizacji ustawy o odpadach.

Obowiązek złożenia wniosku o zmianę posiadanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami wynika z ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta miała ograniczyć nieprawidłowości w zakresie gospodarki odpadami, w tym poprzez doprecyzowanie przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej, jak również postępowania w przypadku wystąpienia pożarów. Jej regulacje są adresowane m.in. do przedsiębiorców zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów na podstawie uzyskanych zezwoleń, a także tych, którzy uzyskali pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające ich zbieranie lub przetwarzanie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami posiadacz odpadów, który przed 5 września 2019 r.  (tj. przed dniem wejścia komentowanej ustawy w życie) uzyskał zezwolenie (pozwolenie) na gospodarowanie tymi odpadami w przedstawiony  sposób – jest zobligowany, w terminie do 5 marca 2020 r., złożyć wniosek o zmianę posiadanej w tym zakresie decyzji.

We wniosku tym przedsiębiorca powinien wskazać:

  • maksymalną masę poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalną łączną masę wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku;
  • największą masę odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającą z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
  • całkowitą pojemność (wyrażoną w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
  • proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach.

Do wniosku należy dołączyć wymagane dokumenty, w postaci odpowiednich zaświadczeń (w tym o niekaralności), oświadczeń, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, czy operatu przeciwpożarowego. Przy czym pierwotnie termin do złożenia takiego wniosku został określony na 5 września 2019 r. Jednakże z uwagi na głosy przedsiębiorców, sygnalizujących problemy z przygotowaniem dokumentacji w dość krótkim czasie, jaki im dano na wywiązanie się z omawianego obowiązku, mocą nowelizacji dokonanej ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579) – termin ten został przesunięty na 5 marca 2020 r.

Brak złożenia takiego wniosku w terminie do 5 marca 2020 r. spowoduje, że wydane zezwolenia – wygasną.
  • art. 14 ustawy z  20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1592 ze zm.).
Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz