Czym jest fulfillment i czy potrzebujesz go w swoim biznesie?

Autor: Artykuł sponsorowany

Dodano: 27 kwietnia 2023
Czym jest fulfillment i czy potrzebujesz go w swoim biznesie?

Jeśli prowadzisz działalność, to masz codziennie do realizacji mnóstwo zadań. Możesz je powierzać zatrudnionym specjalistom, ale w przypadku wielu czynności optymalnym rozwiązaniem jest przekazanie tych prac zewnętrznym podmiotom. Przykładem takich działań jest fulfillment. Co to oznacza?

Czym jest fulfillment?

Fulfillment nie stanowi nowości na rynku, ale dopiero w ostatnich latach zaczął bardzo szybko zyskiwać na popularności. Jeśli korzystasz z takiej usługi, to oddelegowujesz działania logistyczne do zewnętrznego operatora. Opisując sprawę prościej – prowadzisz sklep internetowy, ale Twoje zamówienia obsługuje inna firma. Outsourcing może obejmować cały proces, jak i tylko wybrane jego elementy. Zlecenie może także dotyczyć obsługi zwrotów i reklamacji.

Fulfillment cieszy się w Polsce dużym zainteresowaniem, które ciągle rośnie. Według Omnipack, w 2020 roku 97% korzystających z takich usług było z nich zadowolonych. Po outsourcing logistyczny sięgnęło 30% firm z branży e-commerce, a według prognoz popularność tej formy wsparcia w ciągu kilku lat miała się podwoić [źródło: https://omnipack.com/blog/fulfillment-in-poland-more-and-more-ecommerce-companies-outsource-logistics; stan na 27.04.2023].

Fulfillment – jak to wygląda w praktyce?

Na tę usługę decydują się zarówno firmy, które dopiero zaczynają przygodę z e‑handlem, jak i duże podmioty, których sprzedaż dynamicznie rośnie. To pozwala im się skupić na konkretnych aspektach działalności, zaoszczędzić czas i pieniądze. W jaki sposób?

Wystarczy wziąć pod uwagę to, ile zajmuje przygotowanie wysyłki. Załóżmy, że masz 300 zamówień miesięcznie, a skompletowanie każdej paczki trwa średnio 15 minut. To oznacza, że potrzebujesz na to 75 godzin. Musisz poświęcić swój czas albo zaangażować pracownika. Łatwo możesz policzyć, ile to miesięcznie Cię kosztuje. Sprawdź, jakiego wynagrodzenia będzie oczekiwać zewnętrzny podmiot w ramach usługi fulfillment. Widzisz oszczędności? Prawdopodobnie tak, a przy okazji firmy, które realizują takie prace, potrafią wykonać je szybciej.

Jak fulfillment może zapewnić szybsze nadawanie przesyłek?

Obsługa klienta w sklepie pochłania mnóstwo czasu, szczególnie jeśli firma dba o jakość usług. Jak to możliwe, że w ramach outsourcingu można to zrobić szybciej? Przede wszystkim ze względu na nowoczesne rozwiązania. Magazyny mogą być obsługiwane przez roboty, co przynosi redukcję kosztów, a także umożliwia niemal nieprzerwane i szybkie wykonywanie zleceń. Kolejną kwestię stanowi doświadczenie. Firma, która wykonuje fulfillment od lat, jednocześnie przez taki czas optymalizuje działalność. Dzięki realizowaniu ogromnej liczby zamówień ma wynegocjowane bardzo atrakcyjne stawki z firmami kurierskimi. Dlatego może nadawać paczki niższym kosztem.

Fulfillment przynosi oszczędności na kosztach magazynowania

Skorzystanie z tej usługi przyniesie też oszczędności na magazynowaniu. Jak wysokie, to już kwestia indywidualna. Jeśli przedsiębiorca chce mieć własne miejsce do przechowywania, musi się liczyć z wysokimi kosztami na początek, a do tego wydatkami związanymi z jego utrzymaniem.

Fulfillment nie jest usługą skierowaną wyłącznie do bardzo dużych firm z branży e-commerce. Decyduje się na nią coraz więcej małych sklepów online. Wszystko ze względu na opłacalność tego rozwiązania, przy czym oczywiście wymaga ono indywidualnej analizy i oceny, czy w danym przypadku byłoby to dobre posunięcie i jaki zakres usług sprawdzi się najlepiej.

Co obejmuje fulfillment dla e-commerce?

W ramach usługi wykonywane są lub mogą być wykonywane następujące działania:

  • magazynowanie – zapewnienie przestrzeni na produkty;
  • pakowanie zamówionych artykułów i wysyłka paczek;
  • wsparcie technologiczne – m.in. wdrożenie integracji sklepu ze stanami magazynowymi;
  • obsługa klienta – kontakt telefoniczny i e-mailowy;
  • obsługa zwrotów i wymian – czyli rozliczanie zwrotów oraz ewentualne wymiany produktów.

Jak widzisz, fulfillment daje ogromne możliwości, pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Oceń, czy to propozycja, która sprawdzi się w Twoim przypadku.

1 https://omnipack.com/blog/fulfillment-in-poland-more-and-more-ecommerce-companies-outsource-logistics

Słowa kluczowe:
biznes
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz