Obciążenie kosztami wezwania pomocy drogowej – skutki w VAT

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 4 kwietnia 2018
Pytanie:  W czasie dostawy towarów do klienta szwedzkiego wynajęty samochód wjechał do rowu. Klient wezwał pomoc drogową i zapłacił za tę usługę. Uzgodniliśmy że wystawi fakturę za tę usługę na naszą firmę. Czy tą usługę należy traktować jako import usług (na fakturze widnieje reverse tax liability) 2. Uzgodniliśmy z naszym przewoźnikiem, że zwróci nam koszty tej usługi. Czy możemy wystawić refakturę ze stawką 23 % czy tylko notę obciążeniowa netto jako zwrot poniesionych kosztów?
Odpowiedź: 

Odpowiedź na pytanie należy rozpocząć od wyjaśnienia tego, czym jest refakturowanie. Otóż refakturowanie jest to - jak się przyjmuje – fakturowanie odsprzedaży usług bez doliczania marży. Do odsprzedaży usług dochodzi zaś w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, a więc gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W świetle powyższego nie zawsze refakturowanie jest właściwą formą obciążania kosztami kontrahentów. Często ponoszonymi kosztami kontrahentów należy obciążać w inny sposób, np. uwzględniając kwoty obciążeń w wystawianych fakturach dokumentujących świadczenie usług albo wystawiając noty obciążeniowe.

Mając to na uwadze wyjaśnić pragnę, że do odsprzedaży usług dochodzić może wyłącznie w przypadku istnienia pomiędzy podatnikami uprzedniego porozumienia w tej kwestii, tj. konieczne jest wcześniejsze ustalenie przez podatników, że jeden z nich, działając we własnym imieniu, ale na rzecz drugiego, weźmie udział w świadczeniu usług. Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, do odsprzedaży usług nie dochodzi.

W świetle powyższego odpowiedź na pierwsze z pytań zależy od tego, czy szwedzki klient usługę pomocy drogowej nabył w porozumieniu z Państwem (przy czym podkreślić należy, że chodzi o ustalenia przed nabyciem tej usługi, a nie po). Jeżeli tak, nabyliście Państwo od niego usługę, które to nabycie stanowi dla Państwa import usług. W przeciwnym razie nie doszło w przedstawionej sytuacji do świadczenia usługi przez szwedzkiego klienta (pomimo wystawienia przez niego usługi), a w konsekwencji nie wystąpił u Państwa import usług.

Nieco inaczej ma się rzecz, jeżeli chodzi o obciążenie przez Państwa kosztami, o których mowa, przewoźnika. Jeżeli bowiem nie doszło do nabycia przez Państwa usługi od szwedzkiego klienta (drugi ze wskazanych powyżej scenariuszy), nie mogło dojść do jej odsprzedaży przewoźnikowi.

Jeżeli miał jednak miejsce pierwszy ze wskazanych scenariuszy (tj. jeżeli nabyliście Państwo usługę od klienta szwedzkiego), odpowiedź na drugie z pytań zależy od tego, czy usługę tę nabyliście Państwo w porozumieniu z przewoźnikiem (przy czym również w tym przypadku chodzi o ustalenia przed nabyciem tej usługi, a nie po).

Jeżeli tak, odsprzedaliście Państwo mu usługę, której miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju (na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT), a więc która jest opodatkowana w Polsce według stawki 23%. W takim przypadku właściwe będzie wystawienie faktury (refaktury) z tą właśnie stawką. W przeciwnym razie nie doszło w przedstawionej sytuacji do odsprzedaży przez Państwa usługi, a w konsekwencji przewoźnika należy obciążyć notą (bez VAT).

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.