Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Właśnie pojawiła się nowa wersja projektu ustawy o VAT, która wprowadza zmiany mające na celu uproszczenie, modernizację i ujednolicenie przepisów dotyczących VAT mających zastosowanie do bonów na towary lub usługi. Zmiany zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r.
Najważniejszą zmianą w porównaniu do poprzedniego projektu, jest rezygnacja z przepisów przewidujących opodatkowanie VAT niewykorzystanych bonów różnego przeznaczenia (jako usługi gotowości do realizacji dostawy towarów lub świadczenia usług, których dotyczy bon). Zatem nie będzie trzeba odprowadzać VAT od takich bonów.
W pozostałym zakresie projektowane przepisy nie uległy większym zmianom w stosunku do poprzedniej wersji projektu. A zatem nadal przewiduje się podzielenie bonów (zdefiniowanych w projektowanym art. 2 pkt 41 ustawy o VAT) na dwa rodzaje. Będą to bony jednego przeznaczenia (dalej: BJP) oraz bony różnego przeznaczenia (dalej: BRP).
Za BJP uważany ma być bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy oraz kwota należnego VAT z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Pozostałe bony będą uważane za BRP.
Za BJP będą uważane bony dotyczące nabycia towarów lub usług o określonej wartości (a w konsekwencji o znanej wysokości VAT należnego) w znanym w momencie emisji miejscu dokonania lub świadczenia. Z kolei BPR stanowić będą bony uprawniające do nabycia różnych towarów lub usług od różnych sprzedawców (np. bony Sodexo) lub towarów lub usług opodatkowanych różnymi stawkami VAT.
Wątpliwości dotyczą sytuacji, w których sprzedawane bony uprawniają do nabycia różnych towarów lub usług o różnej wartości opodatkowanych według tej samej stawki VAT. Według mnie bony takie stanowić będą BRP, gdyż w momencie ich emisji nie jest znana ostateczna kwota VAT należnego z tytułu dostaw tych towarów lub usług (np. ze względu na nabycie towarów lub usług o wartości przekraczającej wartość bonu, co skutkuje zastosowaniem bonu jako bonu zniżkowego, lub nabyciem towarów lub usług o wartości niższej od wartości bonu). Wniosek ten nie jest jednak oczywisty.
Transfer BJP (tj. emisja bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji) dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu będzie uznawany za czynności, których bon dotyczy.
W konsekwencji do opodatkowania VAT czynności, których dotyczą BJP, dochodzić będzie już w momencie transferu bonu (a nie dopiero z chwilą faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za taki bon).
Będzie to dotyczyło również sytuacji, gdy transferu BJP dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika. W przypadkach takich transfer bonu ma być uznawany za czynność, której bon dotyczy, dokonaną przez tego innego podatnika, w którego imieniu działa podatnik
Nowe przepisy regulują też przypadek, gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu wyemitował dany BJP. W takich przypadkach będzie to oznaczać, że ten dostawca lub usługodawca dokonał czynności, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował bon (zob. projektowany art. 8a ust. 4 ustawy o VAT).
W odmienny sposób będzie traktowany transfer BRP. Podobnie jak ma się rzecz obecnie w przypadku wszystkich bonów, transfer BRP nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, zaś opodatkowane będzie dopiero faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za BRP przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia (zob. projektowany art. 8b ust. 1 ustawy o VAT).
Określony ma również zostać przepis, z którego wynika, że gdy transferu BRP dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT, każde świadczenie usług, które można wskazać, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, podlega opodatkowaniu VAT (zob. projektowany art. 8b ust. 2 ustawy o VAT).
Do wskazanych zmian będzie dostosowanych wiele przepisów VAT. Do najważniejszych projektowanych zmian w tym zakresie zaliczyć należy dodanie przepisów:
1) przewidujących stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku nabywania BJP, jeżeli miejscem dostawy towarów lub świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju (zob. dodawany art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT),
2) określających powstawanie obowiązku podatkowego z tytułu czynności dokonywanych w zamian za BRP (zob. projektowane art. 19a ust. 1a, 4a i 4b ustawy o VAT),
3) określających zasady ustalania podstawy opodatkowania z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych w zamian za BRP (zob. projektowane art. 29a ust. 1a, 1b i 1d ustawy o VAT).
Omówione przepisy mają wejść w życie z 1 stycznia 2019 r. Będą mieć zastosowanie do bonów wyemitowanych od tego właśnie dnia (zob. art. 2 projektu).
Polecamy w Portalu FK:
Etap legislacyjny: projekt z 12 września 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – przekazany do komisji prawniczej
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.