Zgłoszenie VAT-Z można będzie wysłać przez CEIDG

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 14 grudnia 2022
CEIDG

Rozszerzenie listy dokumentów, które mogą być przesyłane przez CEIDG o zgłoszenie VAT-Z, przewiduje projekt stosownego rozporządzenia z przeznaczeniem do podpisu przez Ministra Finansów. Nowe regulacje mają wejść w życie z początkiem stycznia 2023 roku.

Na podstawie przepisów przygotowanych przez Ministerstwo Finansów do katalogu dokumentów, które można przesyłać przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG), dołączy „Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług” – VAT-Z. Umożliwi to dołączanie dokumentu VAT-Z w formie elektronicznej do wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG.

Po wprowadzeniu zmian informacja o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT dołączona do wniosku CEIDG-1 zostanie przesłana z CEIDG do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wyjaśnili projektodawcy, rozwiązanie to ma to na celu ułatwienie i uproszczenie składania dokumentu VAT-Z. Dotychczasowa praktyka pokazuje bowiem, że przedsiębiorca objęty wpisem do CEIDG, który decyduje się na zakończenie działalności po złożeniu wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG – dodatkowo musi udać się do właściwego urzędu skarbowego w celu złożenia zgłoszenia VAT-Z (w postaci papierowej) lub wysłać takie zgłoszenie w postaci elektronicznej. Nie każdy zobowiązany dopełnia tej formalności, o czym wielokrotnie sygnalizowały urzędy skarbowe, które muszą wzywać takiego przedsiębiorcę do dopełnienia obowiązku złożenia VAT-Z. Projekt jest również odpowiedzią na postulaty samych przedsiębiorców, którzy zgłaszali potrzebę rozszerzenia ,,jednego okienka’’ o formalności w tym zakresie i możliwość dopełnienia wszystkich obowiązków w jednym miejscu i przy jednej czynności.

Zarazem uznano, że podatnik wpisany do CEIDG powinien mieć wybór, czy dołączy druk VAT- Z do wniosku CEIDG-1, czy też złoży go bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (w postaci elektronicznej albo papierowej). Znalazło to odzwierciedlenie w treści przygotowanych regulacji.

Rozporządzenie zmieniające zmodyfikuje m.in. w omawianym zakresie treść rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2021 r. poz. 52 ze zm.). Projekt zakłada, że w zasadniczej części zacznie ono obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.

Źródło:

  • projekt (z 8 grudnia 2022 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz