Upewnij się, czy materiały reklamowo-informacyjne podlegają VAT

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 5 lipca 2017
61d2973b6106253bf6e5f4362aefb58ea9d6b205-medium

Firma zamierza przekazać kontrahentom materiały reklamowo-promocyjne typu „standy” dotyczące dystrybuowanych produktów. Poznaj skutki w VAT.

Przekazanie kontrahentom kartonowych materiałów reklamowo-promocyjno-informacyjnych typu „standy”, dotyczących dystrybuowanych produktów z wizerunkiem lub logo spółki reklamujących jej produkty, nie podlega opodatkowaniu VAT – tak wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Jaki był problem?

Spółka jest dystrybutorem baterii na terenie Polski. W celu promocji i reklamy sprzedawanych produktów, a w konsekwencji – zwiększenia sprzedaży, spółka podejmuje wiele różnych działań marketingowych. Jednym z tego rodzaju aktywności jest współdziałanie z kontrahentami w zakresie optymalnego wyeksponowania sprzedawanych produktów i zareklamowania marki. W ramach takiej współpracy spółka nieodpłatnie przekazuje kontrahentom kartonowe materiały reklamowo-promocyjno-informacyjne typu „standy” w celu umieszczenia ich na terenie obiektów należących do kontrahentów. Materiały posiadają znak graficzny eksponowanych produktów, logo marki, a także mogą zawierać nazwę produktu, zdjęcie i informację o produkcie czy informacje o akcjach promocyjnych.

Czego dotyczyły wątpliwości?

Wątpliwości dotyczyły tego, czy nieodpłatne wydanie kontrahentom materiałów podlega opodatkowaniu VAT. Spółka uważała, że nie.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Stanowisko jest prawidłowe. Nieodpłatne przekazanie kontrahentom materiałów reklamowo-promocyjno-informacyjnych, wskazanych w opisie stanu faktycznego, nie stanowi czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego, bez względu na ich cenę nabycia/koszt wytworzenia. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru.

Opisane materiały relamowo-promocyjno-informacyjne nie posiadają wartości konsumpcyjnej, użytkowej. Opisane materiały spełniają jedynie funkcję informacyjną dystrybuowanych w Polsce produktów spółki.

KOMENTARZ EKSPERTA Tomasz Krywan doradca podatkowy

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że nieodpłatne przekazywanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli przekazywany towar nie ma dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Stanowisko takie, przykładowo, zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 28 lipca 2011 r. (sygn. I FSK 1201/10) oraz z 1 grudnia 2011 r. (sygn. I FSK 300/11).

Stanowisko to budzi wątpliwości, ponieważ praktycznie każdy towar ma dla nabywcy potencjalną wartość użytkową (konsumpcyjną). Przykładowo, ulotki reklamowe mogą mieć dla osób je otrzymujących nie tylko wartość informacyjną (co, moim zdaniem, samo w sobie stanowi wartość konsumpcyjną), ale również mogą zostać wykorzystane do spalenia (np. w piecu czy kominku) czy sprzedane jako makulatura (nie ma znaczenia, że wartość użytkowa ulotki w przypadku obu sposobów wykorzystania jest śladowa).

Niemniej jednak stanowisko to jest przez organy podatkowe akceptowane. Świadczy o tym zarówno komentowana interpretacja, jak i wiele wcześniejszych wyjaśnień organów podatkowych (zob. przykładowo interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 maja 2013 r., nr IPTPP1/443-182/13-4/MW czy interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 maja 2015 r., nr IPPP1/4512-417/15-2/AW).

A zatem, zdaniem organów podatkowych, przy badaniu, czy nieodpłatnie przekazywane towary w ogóle podlegają VAT, należy określić, czy przekazywany towar ma wartość użytkową (konsumpcyjną) z punktu widzenia nabywcy. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie miałby dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej), to wówczas przekazanie takiego towaru nie podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest tak, nawet jeżeli spełnione są określone przepisami art. 7 ust. 2–7 ustawy o VAT warunki opodatkowania nieodpłatnych dostaw towarów.

Co to dla mnie oznacza?

Przekazanie kartonowych materiałów reklamowo-promocyjno-informacyjnych typu „standy”, dotyczących dystrybuowanych produktów z wizerunkiem lub/i logo spółki reklamujących jej produkty, nie będzie podlegało opodatkowaniu, ponieważ nie posiadają one wartości konsumpcyjnej dla kontrahentów.

Polecamy też:

 

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 lutego 2017 r., nr 1462-IPPP2.4512.993.2016.1.JO

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz