Skorzystaj ze wskazówek eksperta i dowiedz się, jak unikać błędów przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych.
Sprawozdania z wykonania budżetu odzwierciedlają rzeczywisty i pełny przebieg wszystkich czynności faktycznych i prawnych, które składają się na wykonanie budżetu przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Na podstawie sprawozdawczości budżetowej można ocenić:
Poprawnie sporządzone sprawozdania umożliwiają jednostkom samorządu terytorialnego:
Organy nadzoru i kontroli nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego wykorzystują sprawozdania budżetowe w celu:
Sprawozdawczość dostarcza materiału, na podstawie którego można ocenić funkcjonowanie finansów publicznych oraz podjąć działania korygujące.
W rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej określono:
Ponadto wymieniono sprawozdania:
Za sporządzanie sprawozdań rzetelnie oraz poprawnie pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym, a także zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej są odpowiedzialni kierownicy jednostek sektora finansów publicznych. Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym. Mogą dokonać kontroli merytorycznej poprawności złożonych sprawozdań. W tym celu mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.
Podejmowanie decyzji na podstawie sprawozdań
Sprawozdania sporządzane przez jednostki sektora finansów publicznych stanowią podstawę dokonywania ocen i podejmowania decyzji dotyczących finansów publicznych.
Dane wykazane w sprawozdaniach budżetowych powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Brak zgodności powoduje odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny publicznych.
Nieprawidłowości dotyczące sprawozdawczości budżetowej, stwierdzane podczas przeprowadzonych kontroli, dotyczą:
Najczęstszym błędem popełnianym przez jednostki jest niepoprawne sporządzenie sprawozdania.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej sprawozdania jednostkowe sporządzają i przekazują odbiorcy sprawozdań kierownicy jednostek organizacyjnych – za okresy i w terminach wskazanych w tym rozporządzeniu.
Nieosiągnięcie przez jednostkę budżetową dochodów w danym okresie sprawozdawczym nie zwalnia kierownika jednostki ze sporządzenia sprawozdania Rb-27S. Kierownik jednostki jest zobligowany do złożenia sprawozdania zerowego, którym potwierdza fakt niezrealizowania dochodów budżetowym w tym okresie sprawozdawczym.
Błędy polegają również na:
Niezgodność pomiędzy zbiorczym sprawozdaniem Rb-28S a sprawozdaniami jednostkowymi stanowi naruszenie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Wynika z niego, że sprawozdania zbiorcze, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, są sporządzane przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego na podstawie:
ZAPAMIĘTAJ
ü Na podstawie sprawozdań budżetowych można ocenić gromadzenie dochodów budżetowych, wydatkowanie środków publicznych, finansowanie deficytu oraz zarządzanie środkami publicznymi.
ü Organy nadzoru i kontroli nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego wykorzystują sprawozdania budżetowe m.in. do kontrolowania przebiegu procesów finansów publicznych, ustalenia wskaźników podstawowych dochodów podatkowych jednostek oraz sporządzania raportów finansowych o stanie gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego;
ü Najczęściej popełniany przez jednostki błąd polega na niepoprawnym sporządzeniu sprawozdania.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.