zmiana warunków pracy

Archiwalny Reorganizacja stanowisk - jak należy ją przeprowadzić zgodnie z prawem pracy

Pytanie: Specjalista do spraw ekonomicznych spółki aktualnie ma dodatkowo zawartą umowę o wspólnej odpowiedzialności (łącznie z inną osobą) i z tego powodu otrzymuje dodatek magazynowy. Osoby zatrudnione w sekretariacie i kadrach oraz asystent zarządu dodatkowo otrzymują dodatek specjalny. Mając na uwadze wzrost pracy w dziale ekonomicznym oraz potrzebę rozdzielenia działu kadr od sekretariatu i zarządu (utrata zaufania), chcielibyśmy dokonać reorganizacji, która jest związana ze zmianą zakresu obowiązków tych osób. Z uwagi na zwiększenie nakładu pracy w dziale księgowości planujemy zmienić warunki pracy specjalisty do spraw ekonomicznych, a konkretnie:
  • rozwiązać umowę o wspólnej odpowiedzialności,
  • cofnąć dodatek magazynowy,
  • przyznać dodatek specjalny w wysokości dodatku magazynowego (może być inna forma),
  • przenieść jego stanowisko pracy do innego pomieszczenia.
Planujemy utworzyć oddzielne stanowisko do spraw kadr oraz osobom zatrudnionym w sekretariacie, kadrach oraz asystentowi zarządu:
  • cofnąć dodatek specjalny,
  • zawrzeć umowę o odpowiedzialności wspólnej,
  • przyznać dodatek magazynowy,
  • przenieść stanowiska pracy do innego pomieszczenia.
Zatrudniamy nowego pracownika na stanowisku asystent zarządu. Proszę o odpowiedź na następujące pytania, które są różne w zależności od jednego z 2 wariantów, jaki przyjmiemy.
Wariant 1
Czy specjalista do spraw ekonomicznych może nie wyrazić zgody na rozwiązanie umowy, zmianę miejsca pracy? Czy pracownicy sekretariatu mogą nie wyrazić zgody na zamianę dodatku specjalnego na dodatek magazynowy? Zmiany nie pociągają za sobą zmiany wynagrodzenia.
Wariant 2
Specjalista do spraw ekonomicznych zmieni pomieszczenie, w którym wykonuje pracę, pozostałe jej warunki pozostaną bez zmian. Zostanie wydzielone stanowisko specjalisty do spraw kadr, ale z uwagi na znacznie mniejszy zakres obowiązków osoba na tym stanowisku będzie zatrudniona na 1/2 etatu i będzie pracować w innym pomieszczeniu. Jako asystent zarządu zostanie zatrudniony nowy pracownik. Zmiany te wprawdzie spowodują wzrost zatrudnienia o 1/2 etatu, ale jednocześnie poprawią efektywność pracy.
Czy pracownik kadr może nie wyrazić zgody na zmniejszenie uposażenia ze względu na zmniejszenie zakresu obowiązków?
Jakie zastosować uzasadnienie (np. reorganizacja pracy, brak zaufania)?