wydatki na studia

Przedsiębiorcy celem pogłębienia wiedzy lub uzyskania specjalistycznej wiedzy, decydują się na studia podyplomowe organizowane przez uczelnie.

Wydatki za studia podyplomowe przedsiębiorcy – czy można zaliczyć do kosztów

Przedsiębiorcy celem pogłębienia wiedzy lub uzyskania specjalistycznej wiedzy, decydują się na studia podyplomowe organizowane przez uczelnie. Wydatki na studia (m.in. opłata wpisowa, czesne, podręczniki) są dokumentowane fakturami. Jakie warunki trzeba spełnić, aby przedsiębiorcy zaliczyli wydatki na własne studia podyplomowe do kosztów uzyskania przychodów w tytułu prowadzonej działalności gospodarczej? Poznaj wytyczne organów podatkowych i sprawdź komentarz eksperta.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (zob. art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Wydatek w kosztach przedsiębiorcy

Warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

- został właściwie udokumentowany;

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.