Jeżeli spotkania w restauracji mają ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie powinny być kwalifikowane jako wydatki na reprezentację – stwierdził NSA. Sprawdź komentarz eksperta.
W wyroku o sygn. akt II FSK 483/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że jeżeli głównym celem ponoszonych przez spółkę wydatków na zakup usług gastronomicznych jest spotkanie związane z prowadzoną w ramach działalności gospodarczej współpracą, to takie wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych.
Wyrok komentujeAleksandra Trzópek, doradca podatkowy w GALT TAX
Organizując spotkania z klientami, podczas których zapewniane są dodatkowe atrakcje, warto zadbać o to, aby stanowiły integralną część spotkania.
W 2013 roku zapadły dwa istotne rozstrzygnięcia, które miały zakończyć spory o koszty reprezentacji toczone od lat pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Dnia 17 czerwca 2013 r. NSA w składzie siedmiu sędziów wydał wyrok (sygn. akt II FSK 702/11), w którym dokonał wykładni pojęcia „reprezentacji” w kontekście art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT z uwzględnieniem aktualnych realiów gospodarczych.
Wydatków, które nie stanowiły niezbędnego warunku przeprowadzenia spotkań biznesowych oraz przekazania stosownych informacji na temat oferty spółki, nie można zaliczy do kosztów podatkowych. Co innego jeśli chodzi o koszty związane z gadżetami reklamowymi, czy też wynajmem sali konferencyjnej.
Sprawa dotyczyła spółki, która wraz z innymi firmami zorganizowała targi. Celem tego przedsięwzięcia było zaprezentowanie każdej ze spółek organizujących mini targi, produktów oraz oferty dla klientów (produkcja szkła, opakowań plastikowych oraz usług zdobienia szkła i plastiku).
Program obejmował m.in.poczęstunek, kolację w restauracji, w ramach której została zorganizowana na zakończenie targów prezentacja informacji o spółkach organizujących konferencję oraz ich produktach, a także podsumowanie targów. Dodatkowo spółka poniosła też koszty związane z gadżetami reklamowymi (ulotki, banery, zaproszenia, itp.), przejazdy autokarami (m.in. transfer uczestników z/do lotniska oraz pomiędzy zakładami organizatorów mini targów), wynajem sali konferencyjnej, oprawę muzyczną.
Wątpliwości dotyczyły tego, czyfirmama prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki poniesione na organizację mini targów.
Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią kosztów reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych i często sprawia trudności w ustaleniu, czy określone wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu, czy też podlegają wyłączeniu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
W orzecznictwie sądów administracyjnych odnoszono pojęcie reprezentacji do dobrego reprezentowania firmy i nie zawsze utożsamiano z wystawnością, czy okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip