Wskaźnik ten jest interpretowany jako kwota zysku netto przypadająca na każdą złotówkę majątku firmy. Określa tym samym ogólną zdolność aktywów firmy do generowania zysku netto, a więc może stanowić miarę ich atrakcyjności.
Wskaźnik ten pozwala ocenić rentowność zaangażowanego kapitału własnego. Wysokie wartości tego wskaźnika wskazują na korzystną sytuację finansową firmy.
Wskaźnik ten informuje o wartości zysku netto (po opodatkowaniu), przypadającego na każdą złotówkę sprzedanych produktów i wyrobów.
Wskaźnik ten informuje o wartości zysku brutto (przed opodatkowaniem), przypadającego na każdą złotówkę sprzedanych produktów i wyrobów.
Każde przedsiębiorstwo prowadzące działalność komercyjną stawia sobie za podstawowy cel maksymalizację zysku. Cel ten dotyczy zarówno krótkiego, jak i długiego okresu. Jak wiadomo, zysk jest kategorią wynikową rachunku zysków i strat. Jego poziom zależy przede wszystkim od poziomu sprzedaży, a także od poziomu i struktury ponoszonych przez przedsiębiorstwo kosztów. Kształtowanie się i tendencje zysku przedsiębiorstwa w poszczególnych latach powinny być objęte szczegółową analizą, która pozwoli uzyskać informacje na temat przyczyn wahań zysku w poszczególnych okresach, a także wskaże możliwości ewentualnego polepszenia zyskowności w następnych latach.
Przeanalizuj wskaźniki rentowności i sprawdź, jakie korzyści przyniesie inwestycja w spółkę.
Wskaźnik rentowności kapitału własnego [ROE] (ang. Return on Equity), inaczej: stopa zwrotu z kapitału własnego, oprocentowanie kapitału własnego.
Liczenie tego wskaźnika ma sens wówczas, gdy firma uzyskała wynik nadzwyczajny i nie jest on bardzo mały - w przeciwnym razie warto od razu policzyć wskaźnik rentowności brutto.
Wskaźnik rentowności brutto [RBr] mierzy zależność między uzyskanym zyskiem brutto a sprzedażą.
Wskaźnik ten mierzy zależność między zyskiem a sprzedażą, w porównaniu z poprzednim dodatkowo uwzględnia obciążenia podatkowe.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip