Od nieruchomości, których nie można wykorzystywać w biznesie ze względów technicznych, przedsiębiorca zapłaci niższy podatek. Kłopot pojawia się z tym, jak rozumieć „względy techniczne”. Ostatnio wyrok w tej sprawie wydał NSA. Sprawdź szczegóły.
Na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych grunty, budynki i budowle nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w sytuacji gdy nie mogą być wykorzystane w prowadzonym biznesie ze względów technicznych. Ustawa nie definiuje jednak tego pojęcia, a to z kolei powoduje liczne spory.
Sprawa, którą niedawno zajął się Naczelny Sąd Administracyjny dotyczyła małżonków, którzy nie płacili podatku od nieruchomości z wyższą stawką, jak przy działalności gospodarczej.
Względy techniczne w sposób trwały muszą wyłączać możliwość wykorzystania nieruchomości w prowadzonym biznesie. Dopiero wtedy podatnik zapłaci daninę według niższych stawek. Jednak fakt niewykorzystania nieruchomości w sposób trwały nie oznacza, że jest to proces nieodwracalny – stwierdził WSA w Warszawie.
Na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych stawek opodatkowania za grunty i budynki związane z działalnością gospodarczą nie stosuje się, jeśli przedmiot opodatkowanie nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych. Kłopot w tym, że „względy techniczne” są różnie interpretowane przez organy podatkowe.
Opłaty za media, wodę, energię elektryczną, ogrzewanie oraz odsetki od kredytu zaciągniętego na nabycie mieszkania mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to możliwe jedynie w takim zakresie, w jakim nieruchomość będzie wykorzystywana na potrzeby działalności.
Przedsiębiorca kupił na kredyt mieszkanie, w którym prowadzi też działalność.Wątpliwości dotyczyły tego, czy można zaliczyć do kosztów podatkowych w całości kwotę czynszu oraz opłat za media (wodę, energię, ogrzewanie). Podatnik nie był też pewny, czy może w całości wprowadzić mieszkanie do ewidencji środków trwałych i je amortyzować i czy może zaliczyć do kosztów odsetki od kredytu na kupno mieszkania.
Pytanie do eksperta: O czym powinien pamiętać przedsiębiorca prowadzący biznes w mieszkaniu przy kwalifikacji wydatków do kosztów podatkowych?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip