Podatnik posiadał dwa samochody leasingowe na firmę. W listopadzie 2021 roku wykupił jeden z nich. Wykup był na firmę i przedsiębiorca od razu postanowił, że samochód ten będzie wykorzystywany na cele prywatne. Czy powinien był w jakiś sposób udokumentować wykorzystanie samochodu na cele prywatne? Z kolei drugi samochód zamierza wykupić dopiero w 2022 roku. Jakie konsekwencje są z tym związane w związku z wejściem w życie nowych przepisów?
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, prowadząca PKPiR, rozliczająca się podatkiem liniowym, zarejestrowany podatnik VAT, dokonujący sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej, do swojej działalności gospodarczej zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego o wartości netto 310.139,02 zł. Okres leasingu wynosi 59 miesięcy. VAT od zawartej umowy leasingu podlega odliczeniu w wysokości 50% w związku z wykorzystywaniem tego samochodu do celów działalności gospodarczej oraz prywatnych. Określono następujące koszty związane z zawartą umową leasingu operacyjnego: cena pojazdu netto: 310.139,02 zł; ubezpieczenie GAP 60 rat: 8.990 zł – bez VAT (koszt finansowania ubezpieczenia GAP: 53,94 zł – bez VAT oraz kapitał ubezpieczenia GAP: 127,44 zł – bez VAT); opłata wstępna 30% wartości pojazdu netto: 93.041,71 zł; raty leasingowe (59 rat) netto: 3.958,01 zł + VAT (w tym: część kapitałowa netto: 3.332,87 zł + VAT, część odsetkowa netto: 625.14 zł + + VAT); wartość końcowa netto: 3.101,39 zł + VAT; opłata rejestracyjna netto: 390 zł + VAT; korzystający z leasingu opłacił również polisę ubezpieczeniową – suma ubezpieczenia 381.471 zł, w kwocie 11.402 zł (w tym za AC kwota 10.162 zł). Proszę o podanie wyliczeń dla podatku dochodowego oraz VAT związanych z zawartą umową leasingu operacyjnego, w szczególności dla: proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu leasingowanego, opłaty wstępnej, opłaty rejestracyjnej, raty leasingowej, zawierającej część kapitałową oraz część odsetkową, kosztu finansowania ubezpieczenia GAP oraz kapitału ubezpieczenia GAP oraz opłaconej polisy ubezpieczeniowej.
Poniesione przez podatnika wydatki związane z czynszem inicjalnym i zerowym wynikające z zawartej umowy leasingu operacyjnego stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia.
Sprawa dotyczyła podatnika, który zawarł umowę leasingu operacyjnego. W ramach umowy zobowiązał się do uiszczenia opłaty wstępnej oraz czynszu zerowego. Wątpliwości podatnika wzbudził sposób ujęcia tych wydatków w rachunku podatkowym, dlatego zwrócił się do ministra finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Przedstawiając własne stanowisko podatnik wyjaśnił, że opłata wstępna oraz czynsz zerowy powinny zostać ujęte po stronie kosztów w dacie ich poniesienia, tj. w dacie ujęcia faktur w księgach rachunkowych.
Opłaty z tytułu czynszu inicjalnego i zerowego wynikające z zawartej umowy leasingu operacyjnego powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości jednorazowo z chwilą ich poniesienia.
Podatnik podpisał umowę leasingową na 60 miesięcy (leasing operacyjny). Jednym z postanowień umowy jest zapłata czynszu inicjalnego oraz czynszu zerowego. Zgodnie z umową, czynsz inicjalny jest płatny w chwili zawarcia umowy, a czynsz zerowy w momencie podpisania protokołu zdawczo - odbiorczego. Czynsze te stanowiły koszt uzyskania przychodu w dniu poniesienia kosztu. W dniu, w którym środki wpłynęły na rachunek firmy leasingowej wystawiła ona fakturę, w treści wpisując – czynsz inicjalny. Druga faktura dotyczyła czynszu zerowego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip