Jeżeli w wyniku zaniedbań doszło do niedoborów handlowych, przez co dany towar nie został wykorzystany do działalności opodatkowanej, wówczas spółka nie ma prawa do odliczenia VAT. W takiej sytuacji konieczna jest korekta podatku.
Kontrola podatkowa ujawniła, że spółka kupiła meble kuchenne na użytek prywatny, odliczając przy tym niesłusznie VAT. Ustalono też, że firma nie zaewidencjonowała i nie rozliczyła w deklaracji VAT-7K stwierdzonych niedoborów towarów. Według organu podatkowego spółka w niewystarczający sposób zapewniła prawidłowe zabezpieczenie i wydawanie towarów. Sprawa znalazła swój finał w sądzie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację organom podatkowym. Potwierdził, że niedobory zostały spowodowane przez zawinione działanie spółki, wynikające z braku nadzoru i kontroli nad towarami.
– Jest to kolejne orzeczenie, w którym sąd wyraźnie podkreślił, że aby istniało prawo do odliczenia VAT, to musi istnieć związek między zakupem a sprzedażą (dostawą) podlegającą opodatkowaniu. W przypadku, gdy taka relacja przestaje istnieć z woli podatnika lub na skutek jego działań, konieczne jest sporządzenie korekty – wyjaśnia dr Katarzyna Trzpioła.
Leasing i ubezpieczenie przedmiotu leasingu to odrębne usługi – orzekł TSUE. Leasingodawcy, którzy spełniają warunki do skorygowania rozliczenia w związku z wyrokiem Trybunału, mogą dokonać korekty VAT, jednak nie jest to ich obowiązkiem – wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 26 czerwca 2013 r.
Minister finansów z wydanej interpretacji ogólnej wyjaśnia, jakie są skutki podatkowej wydanego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip