Zapisów w księgach rachunkowych dokonuje się w sposób trwały, bez pozostawiania miejsc pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany – przypomina RIO. Stosowanie nietrwałych zapisów np. przy użyciu ołówka, w ręcznie prowadzonej księdze środków trwałych narusza przepisy ustawy o rachunkowości.
Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a wykazanym w księgach należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku, na który przypadał termin inwentaryzacji. W przypadku materiałów odpisywanych w koszty w momencie zakupu, ustalenie stanu tych materiałów na dzień bilansowy powinno być połączone z ujęciem ich wartości w księgach wraz z korektą kosztów.
Firmy, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, mogą zacząć inwentaryzację już 1 października. Jednak przed jej rozpoczęciem warto uregulować kwestie związane z jej przebiegiem.
Nieprzeprowadzanie inwentaryzacji uznawane jest za rażące naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ponieważ skutkuje ono brakiem uzgodnienia wartości aktywów i pasywów wynikających z ksiąg rachunkowych ze stanem faktycznym.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip