Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe musi przeprowadzić na koniec roku inwentaryzację. Ma ona dostarczyć danych do sporządzenia rzetelnego i wiarygodnego sprawozdania finansowego. Chociaż sama ustawa o rachunkowości nie zawiera szczegółowych wskazówek odnośnie do zasad inwentaryzacji, wieloletnia praktyka podpowiada, na co należy zwrócić uwagę, aby wyniki tych czynności mogły być uznane za wiarygodne źródło danych.
Jeżeli podatnik prawidłowo prowadzi księgi rachunkowe i na ich podstawie można wykazać roczny dochód w należytej wysokości, to uproszczona forma wpłaty zaliczek na CIT nie jest przeszkodą do korekty kosztów na podstawie spisu z natury na koniec roku.
Spółka z o.o. prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości (dalej: uor). Firma podjęła decyzję o uproszczeniu w postaci ewidencji kosztów zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 uor. Ustalono, że spis z natury będzie sporządzany nie rzadziej niż na dzień bilansowy. Wątpliwości dotyczyły tego, czy w takiej sytuacji wystarczy sporządzić spis z natury raz w roku i korygować koszty o wartość niezużytych materiałów na koniec roku podatkowego.
Przedsiębiorstwo uważało, że tak.
Pytanie do eksperta: O jakich zasadach przy ustalaniu dochodu do opodatkowania powinni pamiętać podatnicy, do których ma zastosowanie ustawa o rachunkowości?
dr Katarzyna Trzpioła,specjalista prawa bilansowego i podatkowego, Wydział Zarządzania UW
Kierownik jednostki wydaje zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji i wręcza je przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej lub osobie odpowiedzialnej za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji. Sprawdź, jakie postanowienia powinny się znaleźć się w takim zarządzeniu.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip