Obowiązkiem organu dotującego nie jest tylko udzielenie dotacji publicznym i niepublicznym szkołom i przedszkolom, ale także kontrola prawidłowości wydatkowania i rozliczenie tych dotacji.
Każdorazowo beneficjent dotacji oraz organ dotujący powinien oceniać poniesiony przez jednostkę wydatek – czy jest zawarty w ustawie z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Szczegóły dotyczące wydatkowania środków z dotacji zawiera art. 35 ustawy – dotacje oświatowe mogą być więc wykorzystane wyłącznie na elementy wskazane w ustawie.
Gmina decyduje, czy zobowiązać placówkę oświatową do zwrotu dotacji, czy zaprzestać wypłaty dotacji pod koniec roku. Nie można mówić o konkretnej (stałej) wysokości dotacji przypadającej za dany miesiąc, bowiem na jej wysokość mogą wpływać różne czynniki –wskazuje gdańska RIO.
Wyliczenie dotacji na każdego ucznia szkoły niepublicznej powinno nastąpić na podstawie wartości określonych w metryczce subwencji oświatowej otrzymanej przez jednostkę na dany rok, z uwzględnieniem konkretnych wag (np. P1, P23), w tym dotyczących niepełnosprawności (np. P43) oraz posługiwania się językiem regionalnym (np. P133).
W ustawie o systemie oświaty konkretnie określono sytuacje, w jakich szkoły niepubliczne mogą otrzymać miesięczne dotacje na uczniów. Nie ma możliwości wypłaty dotacji za miesiące do końca roku szkolnego w danym roku kalendarzowym na absolwentów, którzy ukończyli naukę w styczniu tego roku, w związku z czym dotacja za luty już szkole nie przysługuje.
Analizując, czy dany wydatek jednostki oświatowej może zostać sfinansowany z dotacji oświatowej, należy każdorazowo z osobna badać, czy jest ponoszony na realizację zadań w zakresie kształcenia, wychowania lub opieki. Jest to szczególnie istotne w przypadku zakupu artykułów spożywczych.
Osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole lub szkołę może wykorzystać dotację na działalność oświatową na wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora tyko wówczas, gdy faktycznie ją sprawuje. Obsadzenie na tym stanowisku osoby, która tylko pozornie wykonuje czynności zarządcze, dyskwalifikuje możliwość wypłaty otrzymanych kwot na honoraria.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip