Ewidencja zadań z zakresu administracji rządowej – minister finansów rozwiewa wątpliwości

Dodano: 12 kwietnia 2018
Dokumenty ZUS RMUA

Przypis dochodów – w wysokości dochodów należnych Skarbowi Państwa oraz stanowiących dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego – powinien być ujmowany na koncie 221  „Należności z tytułu dochodów budżetowych" w korespondencji z kontem 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych".

W  związku z wątpliwościami wynikającymi z działalności kontrolnej Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zwróciła się do ministerstwa finansów  z prośbą o zajęcie stanowiska w zakresie ewidencji księgowej zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez samorząd.

Należności realizowane przez JST na rzecz innych budżetów

Po pierwsze, izba chciała wiedzieć jak wg resortu ujmować w ewidencji jednostek na kontach księgi głównej należności realizowane przez samorząd na rzecz innych budżetów. Chodzi o przypis należności z tytułu dochodów dotyczących realizacji zadań zleconych (np. dochody z tytułu majątku Skarbu Państwa, dochody z tytułu opłat za udostępnienie danych adresowych, itp.).

W ocenie ministra, przypis tych dochodów (w wysokości dochodów należnych Skarbowi Państwa oraz stanowiących dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego) powinien być ujmowany na koncie 221  „Należności z tytułu dochodów budżetowych" – w korespondencji z kontem 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych".

W obowiązujących przepisach brak jest podstaw ujmowania części należności stanowiącej dochody budżetu państwa jako zobowiązania (np. konto 225).

Dochody zaliczkowe

Kolejna wątpliwość dotyczyła sposobu ujmowania dochodów otrzymanych w ewidencji budżetu zaliczkowo na realizację programów i projektów.

Zdaniem resortu, w dacie wpływu tych środków na rachunek budżetu powinny być zaliczane do dochodów budżetowych i ujmowane na koncie 901 „Dochody budżetowe”. Brak natomiast podstaw, aby w części, w której w danym roku nie są ponoszone wydatki na finansowanie projektu otrzymane środki ujmować na koncie 909 „Rozliczenia międzyokresowe”.

Rozliczenie VAT

RIO zapytało także o funkcjonowanie konta 130  „Rachunek bieżący jednostki”, w związku z rozliczaniem podatku od towarów i usług przez jednostki budżetowe. Otrzymują one dochody łącznie z VAT  niestanowiącym dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a zatem nie ujmowanym w planie finansowym dochodów jednostek.

Jak wskazał minister, opis konta 130 zawarty w rozporządzeniu (patrz: podstawa prawna) określa, że może ono wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej. Saldo konta 130 jest równe saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont wydatków budżetowych oraz dochodów budżetowych.

 W samorządowych jednostkach budżetowych, w przypadku gdy na 31. grudnia pozostały na rachunku środki z tytułu otrzymanych dochodów łącznie z podatkiem VAT, ujmując w sprawozdaniu o dochodach dochody bez tego podatku, saldo konta 130 jest zgodne ze stanem środków na rachunku bankowym. Nie jest natomiast równe sumie sald wskazanych w ww. opisie konta.

Zdaniem resortu, jednostka takie rozwiązania (wskazujące, że saldo konta 130 obejmuje również środki nie związane z realizacją planu finansowego tj. VAT, przez co nie występuje zgodność z saldami sumy kont 222 i 223), powinna uregulować w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości.

Rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 1911).
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.