Przypis dochodów – w wysokości dochodów należnych Skarbowi Państwa oraz stanowiących dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego – powinien być ujmowany na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych" w korespondencji z kontem 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych".
W związku z wątpliwościami wynikającymi z działalności kontrolnej Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zwróciła się do ministerstwa finansów z prośbą o zajęcie stanowiska w zakresie ewidencji księgowej zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez samorząd.
Po pierwsze, izba chciała wiedzieć jak wg resortu ujmować w ewidencji jednostek na kontach księgi głównej należności realizowane przez samorząd na rzecz innych budżetów. Chodzi o przypis należności z tytułu dochodów dotyczących realizacji zadań zleconych (np. dochody z tytułu majątku Skarbu Państwa, dochody z tytułu opłat za udostępnienie danych adresowych, itp.).
W ocenie ministra, przypis tych dochodów (w wysokości dochodów należnych Skarbowi Państwa oraz stanowiących dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego) powinien być ujmowany na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych" – w korespondencji z kontem 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych".
W obowiązujących przepisach brak jest podstaw ujmowania części należności stanowiącej dochody budżetu państwa jako zobowiązania (np. konto 225).
Kolejna wątpliwość dotyczyła sposobu ujmowania dochodów otrzymanych w ewidencji budżetu zaliczkowo na realizację programów i projektów.
Zdaniem resortu, w dacie wpływu tych środków na rachunek budżetu powinny być zaliczane do dochodów budżetowych i ujmowane na koncie 901 „Dochody budżetowe”. Brak natomiast podstaw, aby w części, w której w danym roku nie są ponoszone wydatki na finansowanie projektu otrzymane środki ujmować na koncie 909 „Rozliczenia międzyokresowe”.
RIO zapytało także o funkcjonowanie konta 130 „Rachunek bieżący jednostki”, w związku z rozliczaniem podatku od towarów i usług przez jednostki budżetowe. Otrzymują one dochody łącznie z VAT niestanowiącym dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a zatem nie ujmowanym w planie finansowym dochodów jednostek.
Jak wskazał minister, opis konta 130 zawarty w rozporządzeniu (patrz: podstawa prawna) określa, że może ono wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej. Saldo konta 130 jest równe saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont wydatków budżetowych oraz dochodów budżetowych.
W samorządowych jednostkach budżetowych, w przypadku gdy na 31. grudnia pozostały na rachunku środki z tytułu otrzymanych dochodów łącznie z podatkiem VAT, ujmując w sprawozdaniu o dochodach dochody bez tego podatku, saldo konta 130 jest zgodne ze stanem środków na rachunku bankowym. Nie jest natomiast równe sumie sald wskazanych w ww. opisie konta.
Zdaniem resortu, jednostka takie rozwiązania (wskazujące, że saldo konta 130 obejmuje również środki nie związane z realizacją planu finansowego tj. VAT, przez co nie występuje zgodność z saldami sumy kont 222 i 223), powinna uregulować w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.