Zasady ewidencji obrotu kasowego oraz dochodów budżetowych w przedszkolu

Dodano: 19 czerwca 2018

Obrót gotówkowy związany z przyjętymi przez przedszkole wpłatami za usługi powinien być ujmowany w raporcie kasowym i być księgowany na koncie 101 „Kasa” – przypomina wrocławska RIO.

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu przeprowadziła kontrolę gospodarki finansowej jednego z publicznych przedszkoli.

Konto „Kasa”

Jedną z wykrytych nieprawidłowości było niepoprawne rozliczanie i ewidencja wpłat za usługi świadczone przez przedszkole (wyżywienie, ponadnormatywny pobyt dzieci w placówce).

Wpływy pobierane były od rodziców w siedzibie przedszkola przez pracownika zatrudnionego na stanowisku intendent - specjalista do spraw zaopatrzenia, wykonującego również czynności związane z prowadzeniem kasy jednostki (kasjera). Na potwierdzenie przyjętych wpłat gotówkowych były wystawiane dowody z kwitariuszy przychodowych.

Stwierdzono jednak, że obrót gotówkowy związany z przyjętymi wpłatami za usługi nie był ujmowany w raporcie kasowym oraz nie był objęty ewidencją księgową na koncie 101 „Kasa”. Z przyjętych zasad funkcjonowania konta 101 wynika tymczasem, że konto to służy do ewidencji krajowej gotówki znajdującej się w kasie pochodzącej również z wpływów planowanych i nieplanowanych dochodów.

Ewidencja księgowa związana z zainkasowaną gotówką przez pracownika była prowadzona na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” (strona Ma), w korespondencji z kontem 240 „Pozostałe rozrachunki” (strona Wn). Było to niezgodne z zasadami funkcjonowania kont: 101, 221 i 240 określonymi w zakładowym planie kont oraz rozporządzeniu ministra finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości.

Rozliczenie dochodów budżetowych

Kontrolowana jednostka nie prowadziła także zapisów księgowych na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” (strona Ma) w korespondencji z kontem 800 „Fundusz jednostki” (strona Wn) dotyczących rozliczenia z budżetem gminy z tytułu wykonanych dochodów budżetowych.

Nie dokonywano okresowych przeksięgowań z konta 222 zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800 „Fundusz jednostki” na podstawie sprawozdań Rb-27S. Nieprawidłowość ta była konsekwencją nieodpowiedniej ewidencji przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych na koncie 222 (strona Ma), zamiast na koncie zespołu 7.

Ewidencja gruntów

RIO wykryła także, że grunty przekazane na rzecz przedszkola w trwały zarząd na czas nieoznaczony decyzją wójta gminy nie zostały ujęte w księgach rachunkowych na koncie 011 „Środki trwałe”. Nieruchomość ta nie została wyceniona w decyzji, a jej wartość ewidencyjna pozostała w ewidencji księgowej urzędu gminy. Tymczasem rozporządzenie ministra finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości stanowi, że przez środki trwałe rozumie się środki trwałe, w tym te, otrzymane w zarząd lub użytkowanie i przeznaczone na potrzeby jednostki.

Źródło:

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu, sygn. akt WK.WR.40.2.2018.121.J

Rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911).
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.