Od 1 stycznia 2018 r. zmieniły się przepisy dotyczące m.in. zasad funkcjonowania planu kont. Ewidencji księgowej wydatków strukturalnych nie prowadzi się już na koncie pozabilansowym 975. Wprowadzono również zmianę polegającą na wskazaniu, iż saldo konta 800 oznacza stan funduszu jednostki. Podpowiadamy, jak prawidłowo zaktualizować politykę rachunkowości.
Prawo bilansowe zobowiązuje kierowników jednostek do stworzenia dokumentacji opisującej przyjęte przez daną jednostkę zasady (politykę) rachunkowości. Dokumentacja ta powinna opisywać m.in.:
Polityka rachunkowości jednostki powinna być sporządzona pisemnie w języku polskim. Obowiązek ustalenia oraz aktualizacji dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady (politykę) rachunkowości dotyczy części obowiązkowej oraz nieobowiązkowej.
Do części nieobowiązkowej polityki rachunkowości zalicza się instrukcje:
W jednostkach budżetowych nieobowiązkowa część polityki rachunkowości stanowi część dokumentacji opisującej przyjęty system kontroli zarządczej w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości, do którego kierownika jednostki budżetowej zobowiązuje art. 68 i 69 ustawy o finansach publicznych.
Obowiązkowe elementy polityki rachunkowości
Zasady rachunkowości jednostki należącej do sektora finansów publicznych powinny obejmować:
W polityce rachunkowej jednostki (zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych) od 2018 roku należy uwzględnić:
Konto 011 „Środki trwałe” – w ewidencji analitycznej, która pozwala na poprawne ujęcie w aktywach bilansu odpowiednich grup rzeczowego majątku trwałego jednostki, należy tworzyć analitykę, która pozwoli określić grupy środków trwałych wyszczególnione w bilansie jednostki oraz informacji dodatkowej sporządzanej przez jednostki:
Konto 015 - „Mienie zlikwidowanych jednostek” – zrezygnowano ze wskazywania rodzajów podległych jednostek organizacyjnych, tj. zakładów budżetowych lub gospodarstw pomocniczych.
Konto 030 - „Długoterminowe aktywa finansowe” – doprecyzowanie opisu do konta poprzez wskazanie sprawowania kontroli nad długoterminowymi aktywami finansowymi, jako kryterium ich ujmowania.
Konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Na koncie 201 nie ujmuje się należności jednostek zaliczanych do dochodów budżetowych, które są ujmowane na koncie 221.
Na stronie Wn konta 201 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma – powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.
Konto 201 może mieć dwa salda:
Konto 226 - „Długoterminowe należności budżetowe” służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetem.
Na stronie Wn konta 226 ujmuje się w szczególności długoterminowe należności, w korespondencji z kontem 840, a także przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych, w korespondencji z kontem 221.
Na stronie Ma konta 226 ujmuje się w szczególności przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych, w korespondencji z kontem 221.
Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość długoterminowych należności.
Ewidencja szczegółowa do konta 226 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu poszczególnych należności budżetowych.
Konto 235 - „Rozliczenia dochodów budżetowych z tytułu podatków” zostało oddane w celu objęcie sprawozdawczością finansową (sprawozdaniem finansowym izb) dochodów budżetu państwa m.in. z tytułu podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych ujmowanych w ramach części 77 „Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa”. Przyjęto przy tym, iż sprawozdawczością finansową izb objęte zostaną dochody zrealizowane i przekazane na rachunki budżetu państwa (konsekwentnie zmianie uległy opisy do konta 720 - „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” i konta 800 - „Fundusz jednostki”).
Konto 235 służy do ewidencji w izbach administracji skarbowej operacji rozliczeń dochodów budżetowych z tytułu podatków realizowanych przez organy podatkowe podległe ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Na stronie Wn konta 235 ujmuje się, na podstawie rocznych jednostkowych sprawozdań budżetowych, dochody budżetowe z tytułu podatków przekazanych przez organy podatkowe na rachunek budżetu państwa w korespondencji z kontem 720.
Na stronie Ma konta 235 ujmuje się, na podstawie rocznych łącznych sprawozdań budżetowych, przeksięgowania dochodów budżetowych z tytułu podatków przekazanych przez organy podatkowe na rachunek budżetu państwa, na konto 800.
Konto 403 „Podatki i opłaty” służy do ewidencji w szczególności kosztów z tytułu podatku akcyzowego, podatku od nieruchomości i podatku od środków transportu, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłat o charakterze podatkowym, a także opłat: notarialnej, skarbowej i administracyjnej oraz składek i wpłat do organizacji międzynarodowych.
Na stronie Wn konta ujmuje się poniesione koszty z ww. tytułów, a na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na dzień bilansowy – przeniesienie kosztów z tego tytułu na konto 860.
Konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” służy do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia międzyokresowe czynne) oraz prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy (rozliczenia międzyokresowe bierne). Na stronie Wn konta 640 ujmuje się koszty proste i złożone poniesione w okresie sprawozdawczym, a dotyczące przyszłych okresów, oraz koszty poniesione w okresie sprawozdawczym, w związku z którymi w poprzednich okresach dokonano rozliczenia międzyokresowego kosztów (bierne).
Na stronie Ma konta 640 ujmuje się prawdopodobne zobowiązania przypadające na bieżący okres sprawozdawczy oraz zaliczenie do kosztów okresu sprawozdawczego kosztów poniesionych w okresach poprzednich. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 640 powinna umożliwić ustalenie:
Saldo Wn konta 640 wyraża koszty przyszłych okresów, a saldo Ma – stan prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy.
Konto 800 - „Fundusz jednostki” wprowadzono zmianę polegającą na wskazaniu, iż saldo konta oznacza stan funduszu jednostki. Z uwagi na to, iż w praktyce występują różne sytuacje – w zależności od przebiegu zdarzeń w danej jednostce – odstąpiono od wskazywania salda na koniec roku na tym koncie oraz prowadzenia jego korespondencji z kontem 235 – „Rozliczenia dochodów budżetowych z tytułu podatków”.
Konto 800 służy do ewidencji równowartości aktywów trwałych i obrotowych jednostki i ich zmian.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:
1) przeksięgowanie straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860;
2) przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 222 oraz konta 235;
3) przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego, dotacji z budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810;
4) różnice z aktualizacji wyceny środków trwałych;
5) wartość sprzedanych, nieodpłatnie przekazanych oraz wniesionych w formie wkładu niepieniężnego (aportu) środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie;
6) wartość pasywów przejętych od zlikwidowanych jednostek;
7) wartość aktywów przekazanych w ramach centralnego zaopatrzenia;
8) równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatnie przez samorządowy zakład budżetowy, a także od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, na sfinansowanie których samorządowy zakład budżetowy otrzymał środki pieniężne, w korespondencji ze stroną Ma konta 760.
Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:
1) przeksięgowanie zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860;
2) przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych wydatków budżetowych z konta 223;
3) przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych wydatków środków europejskich z konta 227;
4) okresowe lub roczne przeniesienie zrealizowanych wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi z konta 228;
5) wpływ środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji;
6) różnice z aktualizacji wyceny środków trwałych;
7) nieodpłatne otrzymanie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie;
8) wartość aktywów przejętych od zlikwidowanych jednostek;
9) wartość objętych akcji i udziałów;
10) wartość aktywów otrzymanych w ramach centralnego zaopatrzenia.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.
Saldo konta 800 oznacza stan funduszu jednostki.
Konto 820 - "Rozliczenie wyniku finansowego" - rozliczenie nadwyżki dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową dotychczas ewidencjonowane na koncie 820 przeniesiono na konto 870.
Konto 820 służy do ewidencji rozliczenia wyniku finansowego samorządowych zakładów budżetowych.
Na stronie Wn konta 820 ujmuje się dokonane lub należne wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych.
Na stronie Ma konta 820 ujmuje się przeniesienie salda konta w roku następnym na konto 800.
Konto 870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem obciążające wynik finansowy” służy do ewidencji obowiązkowych zmniejszeń wyniku finansowego z tytułu podatku dochodowego oraz nadwyżki dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.
Na stronie Wn konta 870 ujmuje się zarachowane zmniejszenia wyniku, w korespondencji z kontem 225. Ewidencję szczegółową do konta 870 prowadzi się według poszczególnych rozliczeń z budżetem. W końcu roku budżetowego saldo konta 870 podlega przeniesieniu na stronę Wn konta 860.
Niewłaściwe ustalenie polityki rachunkowości, pobieżne omówienie zasad oraz nieuwzględnienie potrzeb jednostki wynikających z wielkości, formy organizacyjno-prawnej, rodzajów posiadanych składników majątkowych oraz wykonywanych zadań statutowych są przyczynami powstawania błędów w prowadzeniu rachunkowości jednostek. Przedstawiamy błędy w obligatoryjnej części polityki rachunkowości jednostek oświatowych:
Błąd 1. Błędne ustalenie na piśmie dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady – politykę rachunkowości (patrz: przykład 1).
Błąd 2. Nieaktualizowanie polityki rachunkowości. Zarzut ten wynika głównie z:
Błąd 3. Brak szczegółowych uregulowań w wprowadzonych przepisach wewnętrznych (instrukcjach):
Błąd 4. Błędy przy ustalaniu zakładowego planu kont – jednostki oświatowe w ramach wykazu kont księgi głównej oraz przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń w planie kont powinny podać:
W komentarzach do planu kont dla jednostek budżetowych opisane są wszystkie konta syntetyczne występujące w jednostkach budżetowych o różnych formach organizacyjno-prawnych, również te, które nie mają zastosowania w konkretnej jednostce budżetowej ze względu na jej formę organizacyjno-prawną, np. 235 – „Rozliczenia dochodów budżetowych z tytułu podatków” lub ze względu na niewystępowanie takich operacji gospodarczych, np. w jednostkach budżetowych nieprowadzących kasy nie występuje konto 101 „Kasa”.
KB
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.