Nadwyżka dochodów nad wydatkami w zakresie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi musi być wykorzystana na pokrycie kosztów funkcjonowania tego systemu. Zasady wydawania nadwyżki środków na konkretny cel w przyszłym roku nie stosuje się natomiast do opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Kielecka RIO odpowiedziała na wątpliwości burmistrza jednego z miast dotyczące niewydatkowanych w poprzednim roku dochodów budżetowych.
Pierwsza dotyczyła tego, czy istnieje obowiązek zaplanowania w budżecie gminy na kolejny rok wydatków – w związku z niewydaniem w poprzednim roku dochodów z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
RIO odpowiedziała, że nadwyżka dochodów nad wydatkami w zakresie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi musi być wykorzystana na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Taki stan istnieje od lutego 2015 roku. Od tego momentu środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, powinny być wykorzystane np.:
Taką regulację można uznać za odstępstwo od określonej w ustawie o finansach publicznych zasady nieprzeznaczania środków publicznych pochodzących z poszczególnych tytułów na finansowanie imiennie wymienionych wydatków, albowiem ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi inaczej.
Druga wątpliwość dotyczyła obowiązku zaplanowania w budżecie wydatków na zwalczanie narkomanii i przeciwdziałanie alkoholizmowi, w związku z niewydaniem w poprzednim roku dochodów budżetowych z tytułu wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Zdaniem RIO tu sprawa wygląda inaczej niż w przypadku gospodarowania odpadami.
Wprawdzie ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje, że dochody z opłat za zezwolenia wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki oraz zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego (i nie mogą być przeznaczane na inne cele), jednak dotyczy to wpływów i wydatków danego roku.
Ustawa nie zawiera natomiast przepisów obligujących gminę do wydatkowania pozostałych na koniec roku dochodów budżetu z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w następnym roku budżetowym.
Również ustawy szczególne nie przewidują odrębnego postępowania z niezrealizowanymi wydatkami budżetowymi pochodzącymi z dochodów z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zastosowanie ma zatem zasada ogólna wyrażona w ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z nią niezrealizowane kwoty wydatków wygasają z upływem roku budżetowego. Zatem z dniem 31 grudnia roku budżetowego ustaje prawo do dokonywania wydatków budżetowych oraz zarachowywania dochodów na poczet roku. Pozostałe na koniec roku dochody budżetu z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych powiększają nadwyżkę budżetową ogólną. W kolejnym roku budżetowym środki te mogą być zaplanowane w budżecie gminy bez żadnych ograniczeń, zgodnie z wolą organu.
Pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z 11 maja 2018 roku, sygn. akt WI.44.20.2018 oraz WI.44.21 2018.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.