Sprawdź, czy wydatki na czynsz można odliczyć

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 25 stycznia 2018
fcd790b238f4619c46179b2043359771e983df99-medium

Podatnik wynajmuje mieszkanie w innej miejscowości, aby świadczyć usługi dla klienta. Czy wydatki na czynsz zaliczy do kosztów podatkowych? Poznaj aktualne stanowisko dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej.

Wynajęcie mieszkania, aby wywiązać się z umowy

Chodziło o podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Siedziba firmy znajduje się w miejscu zamieszkania i zameldowania podatnika, które jest jednocześnie głównym miejscem wykonywania działalności. Podatnik podpisał umowę o współpracy partnerskiej, która polega na wspieraniu realizacji projektów informatycznych oraz usług związanych z rozwojem i utrzymaniem systemów informatycznych na rzecz firmy z siedzibą w Y.

W związku z tym, że wymogi umowy zmuszają podatnika do częstych i przedłużonych podróży służbowych a odległość między miejscem zamieszkania i świadczenia usług dla klienta jest znaczna, wnioskodawca planuje podpisać umowę najmu mieszkania w Y w okresie trwania umowy. Mieszkanie nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności i ma służyć jedynie celom mieszkaniowym związanym z przedłużonym wyjazdem służbowym poza siedzibę firmy i miejsce zamieszkania.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy wydatki związane z wynajęciem mieszkania, tj. czynsz wynikający z umowy najmu oraz wszelkie opłaty z tytułu użytkowania wynajętego lokalu mieszkalnego stanowią koszt uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wydatki muszą mieć związek z działalnością

Podatnik uważał, że tak, z czym zgodził się dyrektor KIS. Do wydatków na wynajem mieszkania dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej znajdują zastosowanie postanowienia art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Skoro zatem wydatki z tego tytułu spełniają kryterium celowości, o którym mowa w tym przepisie to mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podatnik musi zadbać o właściwe dokumentowanie wydatków

Organ podatkowy zwrócił uwagę na konieczność właściwego udokumentowania wskazanych we wniosku wydatków. Zgromadzone dowody nie mogą się ograniczać wyłącznie do faktur lub rachunków wystawionych przez właściciela przedmiotowego mieszkania, stwierdzających jedynie wysokość poniesionych przez niego wydatków z tytułu wynajmu tego mieszkania.

W konsekwencji organ podatkowy uznał, że jeżeli poniesione wydatki będą spełniać wszystkie wymienione powyżej warunki, to będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Co to dla mnie oznacza?

  • Podatnik, który wynajmuje lokum w innym mieście, aby wywiązać się z umowy z klientem, może zaliczyć związane z tym wydatki do kosztów prowadzonej działalności.
  • Trzeba przy tym zadbać o odpowiednią dokumentację. Niezbędne jest posiadanie dowodów, świadczących o wykonanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługach wymagających pobytu w miejscowości, w której podatnik wynajął mieszkanie, umożliwiających w sposób bezsporny ustalenie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z uzyskanymi przychodami, a ponadto potwierdzających racjonalność poniesionych wydatków.

Polecamy w Portalu FK:

Interpretacja Indywidualna dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0115-KDIT3.4011.359.2017.1.AK

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.