Jak korzystać bez problemów z konta podatnika na Portalu Podatkowym MF

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 22 lipca 2016

W imieniu płatnika podatku, którego rozliczasz masz prawo założyć na portalu internetowym prowadzonym przez ministerstwo finansów indywidualne konto. Za pośrednictwem portalu możesz zgłaszać pełnomocnictwa ogólne oraz zawiadomienia o zmianie, odwołaniu bądź wypowiedzeniu takiego pełnomocnictwa.Upewnij się, jakie jeszcze inne sprawy możesz załatwić przezkonto podatnika portalu. Sprawdź, jak prawidłowo z niego korzystać. W tekście znajdziesz 6 kroków.

Portal Podatkowy jest internetową platformą wspierającą podatników, ale nie tylko w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Jest elementem prowadzonego przez Ministerstwo Finansów serwisu www.finanse.mf.gov.pl.

Możliwość zakładania kont na portalu istnieje od 31 grudnia 2015 r. Mogą je posiadać zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne (np. spółki z o.o., spółki akcyjne itp.) oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Na podmiotowy zakres funkcjonalności portalu, o którym mowa, wskazuje art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej. W świetle powołanego przepisu jest to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi.

Korzystanie z portalu pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze

Z posiadaniem konta na Portalu Podatkowym wiążą się wymierne korzyści. Przede wszystkim po jego założeniu zainteresowany podmiot uzyskuje dostęp przez Internet do swoich danych znajdujących się w posiadaniu administracji podatkowej, w tym adresowych i ewidencyjnych. W ten sposób można też sprawdzić historię składanych do organów fiskusa zeznań oraz innych deklaracji podatkowych, prowadzonych przez nie spraw, wniesionych podań czy zasięgnąć informacji odnośnie do stanu rozliczeń i płatności.

Konto, o którym mowa, umożliwia także prowadzenie przez Internet bieżącej komunikacji ze wspomnianymi organami, a więc można nie tylko przesyłać wskazane wcześniej dokumenty drogą elektroniczną, ale również odbierać kierowaną przez nie w ten sposób korespondencję do podatnika czy płatnika. Pisma organów podatkowych mogą być doręczane bezpośrednio na konto na Portalu Podatkowym, jeśli zainteresowany podmiot wystąpi o doręczanie ich tą drogą. W przypadku wybrania takiego rozwiązania nie trzeba więc będzie już czekać na doręczenie tradycyjnego pisma przez pocztę, względnie na jego osobiste odebranie przez adresata w siedzibie organu.

Portal Podatkowy znacznie ułatwia i przyspiesza kontakty podatników z pracownikami wspomnianych organów, obniżając zarazem ich ekonomiczne koszty.

Obecnie przez konto podatnika na Portalu Podatkowym można załatwić sprawy dotyczące: ● zryczałtowanego podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej (KP), ● podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz ● podatku od spadków i darowizn (SD) – a według zapewnień resortu finansów usługa będzie stopniowo rozszerzana o kolejne daniny, w tym PIT, CIT i VAT.

Warto zwrócić uwagę na to, że za pośrednictwem Portalu Podatkowego można także zgłaszać pełnomocnictwa ogólne oraz zawiadomienia o zmianie, odwołaniu bądź wypowiedzeniu takiego pełnomocnictwa.

Przypomnijmy, że na podstawie obowiązujących przepisów tego rodzaju umocowań wolno skutecznie udzielać, począwszy od 1 lipca 2016 r. Przy czym zasadą jest, że pełnomocnictwa ogólne mogą być składane wyłącznie w wersji elektronicznej.

Przeczytaj także:

Deklaracje, które można składać przez indywidualne konto na Portalu Podatkowym

Rodzaj podatku

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej (KP)

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Podatek od spadków i darowizn (SD

Formularz

PIT-16, PIT-16A,

PIT-16Z

PCC-2, PCC-3,

PCC-3/A

SD-2, SD-3,

SD-3/A, SD-Z2

Dostęp do własnych danych, ale tylko po zalogowaniu

Portal Podatkowy składa się z dwóch części:

  • ogólnodostępnej oraz

  • dostępnej po zalogowaniu (w ramach indywidualnych kont użytkowników).

Część ogólnodostępna zawiera informacje dotyczące poszczególnych podatków. Można tutaj znaleźć m.in. najnowsze komunikaty resortu finansów, wiadomości dotyczące rozliczania poszczególnych podatków, formularze podatkowe do wydruku, przypomnienia ważnych terminów, kalkulatory ułatwiające dokonywanie rozliczeń, o których mowa, dane kontaktowe jednostek administracji podatkowej i celnej itp. Ponadto w części tej znajdują się wyszukiwarki umożliwiające sprawdzenie statusu danego podmiotu (np. kontrahenta) w VAT, potwierdzanie aktywności numerów VAT UE, sprawdzenie statusu NIP, jak również wyszukiwarki organizacji pożytku publicznego (OPP) oraz interpretacji ogólnych i indywidualnych organów podatkowych.

Ważną funkcjonalnością portalu jest możliwość składania (poprzez powiązanie z systemem e-Deklaracje) rozliczeń i podań w formie elektronicznej.

W odróżnieniu od części ogólnodostępnej dla wszystkich zainteresowanych dostęp do części „indywidualnej” jest możliwy wyłącznie po zalogowaniu. Dzięki rejestracji w tej części portalu dany podmiot zyskuje sposobność zarówno wysyłania przez Internet deklaracji podatkowych, jak i przeglądania online swoich wcześniejszych dokumentów rozliczeniowych, tudzież monitorowania statusu prowadzonych przez organ podatkowy spraw. Logowanie do konta użytkownika umożliwi także prowadzenie z urzędnikami oficjalnej korespondencji, a więc wzajemne odbieranie oraz wysyłanie związanych z tymi rozliczeniami pism.

Przed korzystaniem trzeba się zarejestrować

Aby móc korzystać z Portalu Podatkowego, należy się na nim zalogować, po wcześniejszym zarejestrowaniu się jako jego użytkownik. Związane z tym czynności nie powinny nastręczać większych trudności. W rozwianiu ewentualnych wątpliwości, które mogą pojawiać się w procesie rejestracji, pomocne będzie skorzystanie ze wskazówek udzielonych w tym zakresie przez resort finansów, na dedykowanej dla przyszłych i bieżących użytkowników portalu stronie internetowej. Rejestracja jest kilkuetapowa.

Krok 1. Wejście na stronę internetową

W celu rejestracji należy wejść na stronę internetową www.finanse.mf.gov.pl. Następnie klikamy ikonę „PORTAL PODATKOWY”, która jest widoczna w prawym górnym rogu tej strony.

Będąc już na wspomnianym portalu, szukamy zakładki [KONTO PODATNIKA].

Po jej uruchomieniu trafimy na stronę logowania, na której trzeba odszukać przycisk „Rejestracja”.

Krok 2. Akceptacja regulaminu

Rejestrację rozpoczyna się od akceptacji warunków korzystania z konta na Portalu Podatkowym, po uprzednim zapoznaniu się z ich treścią. Ponadto trzeba wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a także na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji dotyczących profilu użytkownika.

Krok 3. Wybór metody uwierzytelniania

Kolejnym etapem rejestracji na Portalu Podatkowym jest wybranie metody uwierzytelniania. Zainteresowany ma możliwość skorzystania w tym celu z tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego (e-podpisu), względnie wybrania rejestracji przy użyciu profilu zaufanego e-PUAP.

Krok 4. Utworzenie identyfikatora i wybranie hasła

W dalszej kolejności trzeba utworzyć własny identyfikator użytkownika (tj. unikalny ciąg znaków alfanumerycznych identyfikujących osobę wypełniająca formularz rejestracyjny) oraz wybrać hasło zabezpieczające. Oprócz tego niezbędne jest uzupełnienie danych profilu o pytanie zabezpieczające i odpowiedź na to pytanie. Na omawianym etapie wymagane jest także podanie danych kontaktowych (adresu poczty e-mail właściwej do wymiany informacji dotyczących portalu) oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie korespondencji drogą elektroniczną.

Krok 5. Potwierdzenie rejestracji

Jeżeli rejestracja profilu na Portalu Podatkowym w sposób wcześniej opisany przebiegnie prawidłowo, trzeba będzie ją jeszcze potwierdzić, klikając przycisk „Rejestruj”. Zanim jednak użytkownik po raz pierwszy zaloguje się na portalu, będzie musiał zajrzeć do swojej skrzynki poczty elektronicznej. Na wskazany wcześniej, tj. podany w procesie rejestracji adres e-mail zostanie bowiem wysłane potwierdzenie z kodem autoryzującym umożliwiającym takie pierwsze zalogowanie się do konta. Natomiast kolejne logowania odbywać się już będą na zwykłych zasadach, tj. poprzez podanie identyfikatora użytkownika oraz hasła.

Krok 6. Wniosek o udostępnienie konta na portalu

Po dokonaniu rejestracji, w celu uzyskania dostępu do konta na Portalu Podatkowym podmiotu niebędącego osobą fizyczną, konieczne będzie złożenie do organu administracji podatkowej pisemnego wniosku w tym zakresie. Taki dostęp w przypadku podmiotu mającego status osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej może bowiem uzyskać użytkownik PP (osoba fizyczna), który został wcześniej zgłoszony organowi podatkowemu w tego rodzaju wniosku, podpisanym przez osobę upoważnioną do działania w imieniu danego podmiotu. Natomiast dostęp do konta osoby fizycznej posiada użytkownik, którego to konto dotyczy, będący podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem.

Przepisy przewidują, że prawo dostępu może być udzielone innej osobie fizycznej będącej użytkownikiem PP za pośrednictwem konta na tym portalu (np. doradcy podatkowemu czy pracownikowi biura rachunkowego).

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz