Schemat księgowania raportu kasowego

Data publikacji:

Beata Kraśniewska

Poleć znajomemu
Pytanie:  Bardzo proszę o wskazanie schematu księgowania raportu kasowego. Pracownik prowadzący kasę dokunuje również zakupów materiałów biurowych, prowadzi raport kasowy i rozlicza się z gotówki raz w miesiącu. Faktury opłacone z kasy. Faktury gotówkowe księgowane są na odpowiednich kontach zespołów 4 i 5.

W takiej sytuacji są dwie możliwości prowadzenia rozliczeń kasowych. Poznaj szczegóły księgowań raportu kasowego!

Odpowiedź: 

Są dwie możliwości prowadzenia rozliczeń kasowych w takim przypadku. Szczegóły przedstawiam poniżej.

  1. Każda faktura (paragon lub inny dokument) kosztowa opłacona gotówką jest umieszczana w raporcie kasowym w pozycji rozchód, w dacie poniesienia wydatku (dokonania zakupu). Wówczas schemast ksiegowania faktur będzie wygladał następująco:
    • Wn „Konto kosztów” kwota netto
    • Wn „VAT naliczony” VAT
    • Ma „Kasa” kwota brutto
  2. Pracownik pobiera wcześniej zaliczkę i dokonuje płatności z ww. środków. W tym przypadku mamy następujace zapisy księgowe:

    KW - pobranie zaliczki z kasy 500 zł
    • Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” 500 zł
    • Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” 500 zł
    Faktura zakupu 369 zł brutto
    • Wn „Konto kosztów” 300 zł
    • Wn „VAT naliczony” 69 zł
    • Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” kwota brutto 369 zł
    KP - zwrot niewykorzystanych środków do kasy
    • Wn „Kasa” 131 zł
    • Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X” 131 zł

Ewentualnie, jeśli kwota wydatków przewyższyłaby pobraną zaliczkę, wtedy należy pracownikowi oczywiście zwrócić różnicę, gdzie zapis będzie wyglądał odwrotnie:

KW - zwrot wydatków dokonanych na rzecz firmy

  • Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikiem X”
  • Ma „Kasa”
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Najnowsze porady

wiper-pixel