Jak rozliczyć opłatę recyklingową

Artur Kowalski

Autor: Artur Kowalski

Dodano: 18 stycznia 2018
Pytanie:  Proszę o informację odnośnie reklamówek płatnych, chodzi o lekkie torby na zakupy o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów oraz o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów. Jesteśmy jednostką handlową. Jak w praktyce od 1 stycznia 2018 r. ma wyglądać obrót takimi torbami. Rozumiem, że zakup takich foliówek zaliczam do kosztów podatkowych podatkowego i odliczam VAT. Przy darmowym pakowaniu wyrobu w taką foliówkę naliczam tylko opłatę recyklingową i fakturuję taką foliówkę - jako pozycję na fakturze ze stawką NP VAT, zgadza się? Czy opłatę recyklingowa wnoszę do końca marca 2019 r.? Do jakiej instytucji? Czy w związku z tym trzeba prowadzić jakąś ewidencję tych wydanych foliówek?
Odpowiedź: 

Dnia 1 stycznia 2018 r. obowiązują przepisy wprowadzające opłatę recyklingową, która będzie pobierana od lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, oferowanych przy zakupach. Opłata ta będzie pobierana przez przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego.

Zgodnie z  § 1 pkt 2 rozporządzenia ministra środowiska z 8 grudnia 2017 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej stawka przedmiotowej opłaty recyklingowej wynosi 0,20 zł za jedną sztukę lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego.

Ministerstwo Finansów w komunikacie wydanym w dniu 22 grudnia 2017 roku poinformowało, że opłata recyklingowa, która jest elementem należności za dostawę lekkiej torby, jest wliczana do podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy opodatkowanej VAT ze stawką 23%.

W uzasadnieniu powyższego minister finansów wskazuje, że podstawą opodatkowania, co do zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Włącza się tu otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają  bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT)

Podstawa opodatkowania obejmuje (zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT) :podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem samej kwoty podatku VAT, koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. W ten sam sposób traktowane są na gruncie przepisów VAT podobnego rodzaju opłaty za torby z tworzyw sztucznych w innych państwach członkowskich – są one wliczane do podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Sprzedaż toreb nie wymaga prowadzenia dodatkowych ewidencji wydanych foliówek.

Tutaj minister finansów wskazuje, że ponieważ paragon i faktura, które potwierdzają sprzedaż toreb, zawierają informacje o liczbie sprzedanych toreb, kwota opłaty recyklingowej będzie możliwa do ustalenia w łatwy sposób – przez przemnożenie liczby toreb i stawki tej opłaty za 1 sztukę torby (0,20 zł).

Opłata recyklingowa jest dochodem budżetu państwa i powinna być wpłacana do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana – na rachunek bieżący dochodów Ministerstwa Środowiska. Z uwagi na termin przekazywania opłaty recyklingowej (nastąpi to po raz pierwszy do 15 marca 2019 r.) w chwili obecnej taki rachunek jeszcze nie został utworzony.

  • rozporządzenie ministra środowiska z 8 grudnia 2017 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2389).
Artur Kowalski

Autor: Artur Kowalski

Doradca podatkowy, współzałożyciel Kancelarii Podatkowej. Od kilkunastu lat zajmuje się prawem podatkowym. Autor licznych publikacji na tematy podatkowe. Prowadzi szkolenia podatkowe.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.