Wydatki na promocję gminy – na co można je przeznaczyć?

Dodano: 15 stycznia 2018
Polskie pieniądze

Jednym z zadań gminy jest jej autopromocja. Wydając środki publiczne na ten cel, należy jednak pamiętać, aby uzyskany efekt były współmierny do poniesionych nakładów oraz dotyczył szerokiej grupy odbiorców – przypominają regionalne izby obrachunkowe. 

Burmistrz jednej ze świętokrzyskich miejscowości zwrócił się do kieleckiej RIO z prośbą o rozstrzygnięcie, czy finansowanie z budżetu gminy oświetlenia zewnętrznego kościoła parafialnego (wykonanie zewnętrznej iluminacji) jest zgodne z prawem. Z takim wnioskiem do burmistrza wystąpiły parafie mające siedzibę na trenie gminy. Kościoły te objęte są opieką konserwatora zabytków. Parafie zwróciły uwagę na fakt, że planowane do podświetlenia obiekty są wyjątkowej klasy zabytkami, posiadającymi wysoką wartość historyczną. Jako podstawę wskazano ustawę Prawo energetyczne, która wśród zadań własnych gminy wymienia finansowanie oświetlenia znajdującego się na terenie gminy. 

Prawo energetyczne 

W odpowiedzi Izba przypomniała, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Zatem legalność wydatku budżetowego musi zostać oceniona przez pryzmat zadań własnych wymienionych w ustawie o samorządzie gminnym. 

W ocenie RIO kwestii finansowania oświetlenia zewnętrznego kościoła parafialnego nie należy rozpatrywać przez pryzmat ustawy Prawo energetyczne – ta dotyczy bowiem oświetlenia ulic, placów itp.   

Współmierność wydatków do korzyści 

Wykonanie iluminacji zewnętrznej obiektów sakralnych może być natomiast działaniem służącym promocji gminy. Oświetlenie obiektów będących wizytówką architektoniczną gminy, wyeksponowanie walorów artystycznych i estetycznych tych obiektów może się przyczynić do promocji gminnych walorów turystycznych. Ważne jest jednak to, aby uzyskane efekty były w tym przypadku współmierne do poniesionych nakładów. 

Powszechność 

Jeszcze inną cechą, jaką powinny mieć wydatki na promocję, jest powszechność wykorzystania jej „owoców”. W tej kwestii wypowiedziała się RIO we Wrocławiu, rozpatrując, czy wydatki na zakup artykułów żywnościowych, nagród rzeczowych, sprzętu sportowego związane z organizacją imprez integracyjnych mogą być ponoszone z funduszu sołeckiego.  

Izba podkreśliła, że jedynie w sytuacji, gdy imprezy okolicznościowe (integracyjne) mają charakter otwarty i dostępny dla potencjalnej grupy odbiorców, możliwe jest udzielenie wsparcia finansowego. Tylko wtedy mogą bowiem służyć promocji regionu. 

 

Źródło:

Pismo RIO w Kielcach z 12 grudnia 2017 roku,  WI-44/3675/2017

Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1875). 
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.