Powiat może udzielić dotacji na ucznia, który w poprzednim roku ukończył szkołę niedotowaną jeszcze na podstawie aktualnej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, a dyplom odebrał już pod rządami nowej ustawy. Ważna jest jednak przyczyna, z powodu której uczeń zdobył świadectwo dojrzałości lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w innej szkole, niż tę, którą ukończył.
Starosta jednego z pomorskich powiatów zgłosił się do gdańskiej RIO o zajęcie stanowiska w sprawie dotacji udzielanej na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Organ prowadzący szkołę policealną złożył wniosek o udzielenie dotacji. Ujęto w nim ucznia, który w poprzednim roku ukończył niedotowaną na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów szkołę, ale który jednocześnie uzyskał dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w roku bieżącym, w szkole, która jest już dotowana na podstawie „nowych” przepisów.
Regionalna Izba Obrachunkowa wskazała, że przywołana ustawa uzależnia uzyskanie przez szkołę dotacji na ucznia od kumulatywnego spełnienia następujących warunków:
1) posiadanie przez szkołę statusu liceum ogólnokształcącego dla dorosłych lub szkoły policealnej, które nie są jednocześnie szkołami specjalnymi;
2) uzyskanie przez ucznia niebędącego uczniem niepełnosprawnym świadectwa dojrzałości lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
3) przedstawienie przez organ prowadzący szkołę zaświadczenia o uzyskaniu przez ucznia tej szkoły odpowiednio świadectwa dojrzałości lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
4) zachowanie przez organ prowadzący szkołę 12-miesięcznego terminu na przedłożenie ww. zaświadczenia;
5) ukończenie przez ucznia liceum ogólnokształcącego dla dorosłych lub szkoły policealnej, (niebędących szkołami specjalnymi), w której dotowany uczeń uzyskał świadectwo dojrzałości lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
W dalszej kolejności wskazać należy, iż ustawa zawiera rozbudowane przepisy przejściowe i końcowe, a zawarte w nich uregulowania mają na celu utrzymanie w mocy obowiązującej przepisów dotychczasowych w odniesieniu do stanów faktycznych, które zaistniałych przed jej wejściem w życie.
Analiza przedmiotowego zagadnienia nie może zostać jednak dokonana w oderwaniu od przyczyn, dla których uczeń zdobył świadectwo dojrzałości lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w innej szkole, niż ta, którą ukończył. W ocenie Izby inaczej należy odróżnić sytuację, w której brak zachowania tożsamości szkół wynika z likwidacji (przekształcenia) szkoły od przypadku, w którym powodem takiego stanu rzeczy jest podjęcie przez ucznia decyzji o zmianie szkoły.
W pierwszej sytuacji należy się opowiedzieć za dopuszczalnością udzielenia dotacji na podstawie komentowanego przepisu, przy spełnieniu pozostałych wymogów wskazanych w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych.
Pismo Rio w Gdańsku z 26 lipca 2018 r., znak RP.0441/53/27/1/2018
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.