Prezent dla kontrahenta. Sprawdź, czy wydatek zaliczysz do kosztów

Dodano: 22 grudnia 2016
f920638a6fea63f61d7bae60ce2c8df865ce07ac-medium

Twoja firma przekazuje partnerom biznesowym drobne prezenty? Upewnij się, kiedy bezpiecznie taki wydatek odliczysz od przychodów.

Jeżeli prezent dla kontrahenta jest opatrzony logo firmy, to poniesiony wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych. W przeciwnym razie upominek zostanie uznany za reprezentację – takie wnioski płyną z wyroku NSA o sygn. akt II FSK 2293/16.

Czego dotyczyła sprawa?

Sprawa dotyczyła spółki, która jest producentem maszyn i urządzeń dla sektora górniczego, odlewów staliwnych i żeliwnych. Przedsiębiorstwo przekazuje obecnym lub potencjalnym kontrahentom drobne, zwyczajowo przyjęte prezenty. Niektóre posiadają logo firmy, inne zaś nie, ich wartość jednostkowa jest stosunkowo niska i zdaniem spółki nie nosi charakteru okazałości czy wystawności.

Jakie było pytanie?

Wątpliwości dotyczyły tego, czy wydatki ponoszone na zakup drobnych prezentów (długopisy, kalendarze, breloki do kluczy, jedwabne krawaty ze spinkami, MP4, multinarzędzia, latarki z kompletem narzędzi, pendrive’y, portfele, kubki termiczne i inne gadżety), nie mających charakteru okazałości czy wystawności, przekazywanych wybranym kontrahentom podczas organizowanych dwustronnych spotkań, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów spółki? Spółka uważała, że tak, z czym nie zgodził się organ podatkowy.

Jakie stanowisko zajął sąd?

Sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu, który uznał, że wymienione przez spółkę drobne prezenty wręczane kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom podczas rozmów, jeżeli tylko są opatrzone logo firmy, powinny być traktowane jako przedmioty reklamowe. Co oznacza, że poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych. Takie stanowisko zajął też NSA, do którego sprawa ostatecznie trafiła.

Co to dla mnie oznacza?

Umieszczenie na określonym przedmiocie znaku firmy powoduje, że będzie traktowany jako przedmiot reklamowy. W konsekwencji wręczane drobne prezenty dla kontrahentów podczas rozmów biznesowych można zaliczyć do kosztów podatkowych, pod warunkiem że opatrzone są logo firmy.

Wyrok NSA z 9 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 2293/16

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz