Na znaku towarowym można dużo zaoszczędzić

Samir Kayyali

Autor: Samir Kayyali

Dodano: 25 sierpnia 2015

Znak towarowy, który przedsiębiorstwo nabędzie może dostarczać określonych korzyści podatkowych. Potwierdzają to również  interpretacje organów podatkowych. Więcej na ten temat w komentarzu Samira Kayyali, doradcy podatkowego.

W codziennym życiu spotykamy się z wieloma znakami towarowymi, tj. oznaczeniami słownymi czy graficznymi indywidualizującymi określonego przedsiębiorcę czy jego produkty i wyróżniające go oraz wytwarzane czy sprzedawane przez niego dobra spośród innych. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z tego, jak dużą wartość na gruncie ekonomicznym posiada określony znak towarowy. Jest to widoczne zwłaszcza w sytuacji, gdy za produkt o podobnej jakości i użyteczności co inne konkurencyjne jesteśmy gotowi zapłacić odpowiednio więcej za względu na pozytywne skojarzenia czy renomę marki.

Znak towarowy może przynieść korzyści podatkowe

Nie ulega wątpliwości, że przedsiębiorca, którego znak towarowy jest rozpoznawany i pozytywnie kojarzony osiąga wyższe dochody niż przedsiębiorca sprzedający mniej znane produkty.

Należy jednak wskazać, że posiadanie atrakcyjnego marketingowo znaku towarowego może nieść za sobą dodatkowo korzyści podatkowe. Znak towarowy jako pewne prawo majątkowe, a ściślej prawo ochronne do znaku towarowego jest wartością niematerialną i prawną, które podlega amortyzacji. Oznacza to, że posiadając znak towarowy wyceniony przez biegłych specjalistów na kwotę 1 mln złotych, przedsiębiorca w określonym czasie kwotę tę może alokować do kosztów uzyskania przychodów, tym samym obniżając swoje łączne zobowiązanie podatkowe o kwotę 190.000 złotych.

Znak towarowy w interpretacjach organów

Są to bardzo realne oszczędności, a skorzystanie z nich jest stosunkowo proste: wystarczy bowiem zarejestrować swój znak towarowy w stosownych instytucjach, przeprowadzić audyt stanu prawno-podatkowego w zakresie posiadanych aktywów niematerialnych i dokonać w przedsiębiorstwie określonych działań restrukturyzacyjnych.

Bowiem tylko znak towarowy, który przedsiębiorstwo nabędzie (a nie wytworzy we własnym zakresie) może dostarczać określonych korzyści podatkowych. Potwierdzają to również liczne interpretacje organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2015 r. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się z wnioskodawcą i uznał, że „nabyte prawo ochronne do znaku towarowego będzie mogło być amortyzowane na zasadach określonych w art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o CIT. Zaś odpisy amortyzacyjne dokonane w pełnej wysokości będą stanowiły koszt uzyskania przychodów niezależnie od późniejszych działań restrukturyzacyjnych” (nr  IBPB-1-3/4510-170/15/MO).

Samir Kayyali

Autor: Samir Kayyali

Doradca podatkowy, ekonomista, ekspert ds. zarządzania ryzykiem podatkowym
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz