środki trwałe

  Amortyzacja środków trwałych po przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną

Amortyzacja środków trwałych po przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną

Sprawdź, czy spółka komunalna powstała z <a >przekształcenia samorządowego zakładu budżetowegomoże amortyzować środki trwałe, które wcześniej były użytkowane przez zakład budżetowy.   

Gospodarka komunalna może być prowadzona przez gminę w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Organ stanowiący gminy może łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe. W szczególności zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W takim przypadku następuje likwidacja zakładu w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności przez zakład, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego. Spółka powstała w wyniku takiego przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.    

Na płaszczyźnie prawnopodatkowej do przekształceń samorządowych zakładów budżetowych znajdują odpowiednie stosowanie przepisy dotyczące następców prawnych i podmiotów przekształconych. W konsekwencji, spółka komunalna staje się sukcesorem praw i obowiązków samorządowego zakładu budżetowego. Wstępuje ona we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zakładu gospodarki komunalnej.  

Przechowywanie KPIR

Jak długo przechowywać PKPiR w kontekście środków trwałych i odpisów amortyzacyjnych  

Podatkowa księga przychodów i rozchodów powinna być przechowywana do czasu upływu terminu przedawnienia podatku PIT za rok, którego ona dotyczy. Upewnij się, do kiedy przechowywać dokumenty dotyczące środka trwałego oraz  wartości niematerialnych  prawnych będących podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Poznaj wyjaśnienie na przykładach i sprawdź stanowisko skarbówki.

Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 3, 5 i 5a ustawy o PIT) albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o PIT.

Szczegółowy krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy art. 24a ustawy o PIT oraz rozporządzenie ministra finansów  w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czym są księgi podatkowe

Księgi podatkowe  (w rozumieniu art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej) to  księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia - do celów podatkowych - na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest zatem za księgę podatkową w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Księgi podatkowe i dokumenty źródłowe będące odzwierciedleniem zapisów znajdujących się w tych księgach należy przechowywać przez okres równy okresowi przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to m.in. podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Wycena aktywów i pasywów – metody

Wycena aktywów i pasywów – poznaj metody, aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie

Aby prawidłowo przygotować sprawozdanie finansowe, musisz znać zasady wyceny aktywów i pasywów. Skorzystaj z praktycznego podsumowania metod. Wyjaśnienie znajdziesz na przykładach.

Ustawa o rachunkowości określa ogólne zasady wyceny aktywów i pasywów celem przygotowania poprawnego sprawozdania finansowego tj.:

 - wiarygodności (rzetelności) - przyjęte do wyceny aktywów i pasywów metody mają odzwierciedlać ich stan rzeczywisty.

- ostrożności – zobowiązuje do dokonywania wyceny wszystkich składników aktywów i pasywów sprawozdania finansowego w oparciu o rzeczywiście poniesione koszty (cenę), z uwzględnieniem zmniejszenia wartości.

- indywidualnej wyceny - wartość składników aktywów i pasywów, przychodów oraz kosztów ustala się oddzielnie i jest zakaz kompensowania wartości różnych

 - istotności - należy zapewnić wyodrębnienie w księgach rachunkowych wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, przy uwzględnieniu zasady ostrożności.

- kontynuacji działalności - należy stosować w sposób ciągły dokonując w kolejnych okresach sprawozdawczych wyceny aktywów i pasywów na tych samych zasadach, w tym także należy zachować kontynuację metod dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, w celu zachowania porównywalności sprawozdań finansowych.

Metody wyceny aktywów i pasywów zgodnie z ustawą o rachunkowości wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy w sposób przedstawiony w tabeli.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie są metody wyceny aktywów i pasywów;
  • Jak wyceniać poszczególne składniki aktywów i pasywów;
  • Czym jest cena nabycia;
  • Kiedy mamy do czynienia z trwałą utratą wartości;
  • Czym jest wartość godziwa.

Polecamy też:

Faktoring w księgach rachunkowych sprawdź ewidencję księgową i wskazówki dotyczące rozliczeń

Inwentaryzacja środków trwałych

Inwentaryzacja środków trwałych w praktyce - wskazówki eksperta

  Wycofanie samochodu na cele prywatne. Poznaj konsekwencje w VAT

Wycofanie samochodu na cele prywatne. Poznaj konsekwencje w VAT

Dosyć często przedsiębiorca wykupuje samochód z leasingu i wprowadza auto do środków trwałych. Jakie skutki w VAT ma późniejsze wycofanie samochodu na użytek prywatny, a następnie przekazanie w darowiźnie członkowi rodziny. Sprawdźmy na przykładzie.

Problem: Podatnik rok temu wykupił samochód osobowy z leasingu operacyjnego za 30.000 zł netto. Samochód został wprowadzony do środków trwałych i był amortyzowany przez rok. Wartość samochodu przy zawieraniu leasingu wynosiła 220.000 zł brutto.

Podatnik chce wycofać samochód ze środków trwałych na cele prywatne, a następnie zamierza przekazać żonie w darowiźnie. Czy w takiej sytuacji podatnik będzie zobowiązany do zwrotu odliczonego VAT? Jeżeli tak, to jak ustalić wartość podatku do zwrotu do urzędu? Czy należy zwrócić cały VAT, który został odliczony od kosztów eksploatacyjnych tego samochodu, łącznie z VAT odliczonym z faktur dokumentujących raty leasingowe?