leasing

Rozliczanie kosztów leasingu samochodu

Rozliczanie kosztów leasingu samochodu osobowego – przypadek z praktyki

W związku za zawarciem umowy leasingu, przedsiębiorcy ponoszą różne koszty, np. miesięczną ratę leasingową, opłatę administracyjną, wstępną opłatę leasingową, czy też opłatę manipulacyjną. Do tego dochodzą też wydatki eksploatacyjne. Jak rozliczać takie wydatki, jeżeli chodzi o koszty podatkowe i VAT? Sprawdź na przykładzie.

Problem: Osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jest opodatkowana podatkiem liniowym, jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną. W grudniu 2023 roku przedsiębiorca zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego ze spłatą na 59 rat. Wartość leasingu netto to 285.000 zł, podatek VAT 23% kwota 65.550 zł, kwota brutto 350.550 zł.

Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej bez korzystania prywatnego. Dokonano zgłoszenia auta w urzędzie skarbowym na druku VAT-26, prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu – kilometrówka do celów VAT.

Podatnik w grudniu 2023 r. poniósł następujące koszty: opłata administracyjna: kwota netto 200 zł, VAT 23% 46 zł, brutto 246 zł, wstępna opłata leasingowa kwota netto 14.250 zł, VAT 23% kwota 3.277,50 zł, brutto 17.527,50 zł, opłata manipulacyjna kwota netto 1.182,14 zł, VAT 23% kwota 271,89 zł, brutto 1.454,03 zł, wymiana klocków hamulcowych kwota netto 467,80 zł + VAT 23% , kwota 112,20 zł, brutto 600 zł, nota obciążająca składkę ubezpieczenia w kwocie 1.706,25 zł.

W styczniu 2024 r. otrzymano fakturę raty leasingowej, w której wymieniono kwotę brutto 3.362,35 zł, składającą się z: kapitału 656,46 zł, odsetki 2.217,89 zł i części stałej OOL kwota 488 zł. Czy kwoty dotyczące opłaty administracyjnej, wstępnej opłaty leasingowej i opłaty manipulacyjnej należy rozliczyć do kosztów podatkowych proporcjonalnie do kwoty 150.000 zł wynikającej z ograniczenia dla samochodów osobowych, czy można je zaksięgować z kwot netto wynikających z faktur?

Czy notę księgową dotyczącą składki ubezpieczeniowej można do kosztów podatkowych zaksięgować w całości, czy też należy rozliczyć proporcjonalnie do kwoty 150.000 zł? Czy faktury wynikające z wydatków eksploatacyjnych – naprawa, paliwo itp. można księgować w pełnej kwocie netto, czy należy księgować jako 75% wydatku netto? Jak należy prawidłowo rozliczyć pierwszą ratę leasingową pod względem podatkowym?

Koszty wynajętego samochodu zastępczego – skutki podatkowe i księgowanie

Pytanie: W grudniu mieliśmy naprawiany samochód z OC sprawcy. Auto jest w leasingu. Byliśmy poszkodowanymi w kolizji. Naprawa odbyła się dla nas bezgotówkowo. Jedynie otrzymaliśmy fakturę za wynajem samochodu zastępczego. Cena 650 zł netto, 799,50 zł brutto, VAT 149,50 zł. Z tego my musieliśmy zapłacić VAT 50% 74,75 zł. Proszę o informację, jak to zaksięgować w firmie na pełnej księgowości? Czy mogę odliczyć 50% VAT.

Analizując przepisy ustawy o VAT należy uwzględnić podstawową zasadę dotyczącą odliczenia VAT wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dodatkowo uwzględniając, że koszt wynajmu samochodu należy do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, należy zwrócić na szczególne regulacje dotyczące tych wydatków. W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

  Poradnia rachunkowa: Czy spis z natury można przeprowadzić na koniec listopada

Poradnia rachunkowa: Czy spis z natury można przeprowadzić na koniec listopada

Sprawdź 6 odpowiedzi na kluczowe pytania Czytelników Portalu FK dotyczące rachunkowości. Skorzystaj z gotowych wskazówek eksperta, które ułatwią codzienną pracę księgowych.

1.     Kiedy przeprowadzić spis z natury
Pytanie: Firma prowadząca JDG przeszła na pełne księgi. Czy może spis z natury sporządzić na 28 listopada 2023 r. i skorygować go o przychody i rozchody od 29 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. i taki spis przekazać na koniec roku do biura rachunkowego? Czy przychody i rozchody po 28 listopada 2023 r. należy dodać do każdej pozycji odrębnie na spisie i poprawić te policzone pozycje? Czy można je dołączyć do spisu osobnym drukiem jako załącznik, np. suma PZ, WZ za ten pozostały okres i dodać do spisu?

Odpowiedź: Na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z 29września 1994 r. o rachunkowości inwentaryzacją drogą spisu z natury dla części aktywów można przeprowadzić w czasie ostatnich trzech miesięcy roku.

Przepis ten wskazuje, że termin i częstotliwość inwentaryzacji, określone w ust. 1, uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

Wykup samochodu z leasingu

Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe

Polski Ład zmienił zasady rozliczenia wykupu samochodu osobowego z leasingu. Zapraszamy do obejrzenia szkolenia online, w którym ekspert podpowie, jak wykupić samochód z leasingu, jakie skutki podatkowe wiążą się z wykupem samochodu z leasingu i co najbardziej się opłaca.