leasing

Opłata transferowa w leasingu – księgowanie

Opłata transferowa przy leasingu elektrycznego samochodu osobowego – sprawdź księgowanie

Opłata transferowa to jednorazowa opłata, która stanowi 1,5% kwoty dotacji na opłatę wstępną. Jej wysokość określa umowa leasingu z dotacją i jest ona wyszczególniona na fakturze wystawianej przez leasingodawcę. Opłata transferowa pokrywana jest z dotacji i jest ściśle powiązana z opłatą wstępną leasingu. Skorzystaj z podpowiedzi eksperta i zobacz, jak zaksięgować taką opłatę.

Dotacja otrzymana z programu „Mój elektryk” jest zwolniona z opodatkowania. Wolne od podatku są bowiem świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na leasing nowych pojazdów wykorzystujących do napędu w szczególności energię elektryczną.

Jeżeli chodzi o koszty uzyskania przychodów, to proszę zwrócić uwagę na art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59 ustawy o CIT. Zatem należy uznać, że z rachunku podatkowego nie zostały wyeleminowane koszty sfinansowane dotacją „Mój elektryk”, zwolnioną z podatku (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o CIT).

Leasing a podatki

Umowy leasingu a podatki dochodowe i VAT– szkolenie video

Umowy lesingu w prawie podatkowym

Umowy leasingu w prawie bilansowym – szkolenie video

Prawo bilansowe zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące zasad ujmowania umów jako leasing finansowy lub leasing operacyjny. Jakie są to warunki i kiedy możliwe jest stosowanie uproszczeń w rozliczaniu leasingu?

Leasing samochodu – podatki i księgowanie

Leasing samochodu i wykup auta. Rozliczenia podatkowe i księgowania na przykładzie

Na leasing samochodu decyduje się wielu przedsiębiorców. W praktyce rozliczenia podatkowe i bilansowe kosztów związanych z leasingiem samochodów mogą przynieść sporo problemów. Dużo wątpliwości związanych jest też, jeżeli chodzi o wykup auta z leasingu. Wyjaśnienia tych kwestii przedstawiamy na konkretnym przykładzie.

Szczegółowe zalecenia dotyczące rachunkowego ujmowania leasingu zawarte zostały w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5 „Leasing, najem i dzierżawa” (dalej KSR nr 5). Zgodnie z KSR nr 5 wartość początkową przedmiotu leasingu finansowego, stanowiącą odpowiednik ceny jego zakupu, ustala się jako niższą spośród:

  • wartości rynkowej przedmiotu leasingu, ustalonej na moment rozpoczęcia leasingu (jest to najczęściej wartość wskazana w umowie), lub
  • wartości bieżącej opłat leasingowych, ustalonej za pomocą stopy procentowej leasingu lub stopy procentowej korzystającego.

Wartość początkową przedmiotu leasingu zwiększają poniesione przez korzystającego bezpośrednie koszty zawarcia umowy, przystosowania przedmiotu leasingu, ulepszenia itp. Zatem dla celów bilansowych wartość początkową należy ustalić jako sumę kwoty netto samochodu i podatku od towaru i usług nie podlegającego odliczeniu, tj. sumę rat kapitałowych i kwoty wykupu oraz przypadającego na nie kwoty podatku od towarów i usług niepodlegającego odliczeniu.

Sprzedaż poleasingowego samochodu – jakie skutki podatkowe

Pytanie: Podatnik prowadzący działalność gospodarczą (KPiR VAT) od sierpnia 2018 roku korzystał z leasingu na samochód osobowy. W lipcu 2022 wykupił ten samochód prywatnie. Nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych firmy. W lutym lub marcu 2024 zamierza sprzedać ten samochód. Czy powstanie przychód z działalności gospodarczej, czy transakcja będzie neutralna podatkowo dla podatnika?

Przypomnijmy, że  źródłami przychodów źródłami przychodów są:

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

 - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany

(art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT).

Przy czym zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 19, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki te zostały wycofane z działalności gospodarczej, i dniem ich odpłatnego zbycia nie upłynęło 6 lat.

Rozliczanie kosztów leasingu samochodu

Rozliczanie kosztów leasingu samochodu osobowego – przypadek z praktyki

W związku za zawarciem umowy leasingu, przedsiębiorcy ponoszą różne koszty, np. miesięczną ratę leasingową, opłatę administracyjną, wstępną opłatę leasingową, czy też opłatę manipulacyjną. Do tego dochodzą też wydatki eksploatacyjne. Jak rozliczać takie wydatki, jeżeli chodzi o koszty podatkowe i VAT? Sprawdź na przykładzie.

Problem: Osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jest opodatkowana podatkiem liniowym, jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną. W grudniu 2023 roku przedsiębiorca zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego ze spłatą na 59 rat. Wartość leasingu netto to 285.000 zł, podatek VAT 23% kwota 65.550 zł, kwota brutto 350.550 zł.

Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej bez korzystania prywatnego. Dokonano zgłoszenia auta w urzędzie skarbowym na druku VAT-26, prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu – kilometrówka do celów VAT.

Podatnik w grudniu 2023 r. poniósł następujące koszty: opłata administracyjna: kwota netto 200 zł, VAT 23% 46 zł, brutto 246 zł, wstępna opłata leasingowa kwota netto 14.250 zł, VAT 23% kwota 3.277,50 zł, brutto 17.527,50 zł, opłata manipulacyjna kwota netto 1.182,14 zł, VAT 23% kwota 271,89 zł, brutto 1.454,03 zł, wymiana klocków hamulcowych kwota netto 467,80 zł + VAT 23% , kwota 112,20 zł, brutto 600 zł, nota obciążająca składkę ubezpieczenia w kwocie 1.706,25 zł.

W styczniu 2024 r. otrzymano fakturę raty leasingowej, w której wymieniono kwotę brutto 3.362,35 zł, składającą się z: kapitału 656,46 zł, odsetki 2.217,89 zł i części stałej OOL kwota 488 zł. Czy kwoty dotyczące opłaty administracyjnej, wstępnej opłaty leasingowej i opłaty manipulacyjnej należy rozliczyć do kosztów podatkowych proporcjonalnie do kwoty 150.000 zł wynikającej z ograniczenia dla samochodów osobowych, czy można je zaksięgować z kwot netto wynikających z faktur?

Czy notę księgową dotyczącą składki ubezpieczeniowej można do kosztów podatkowych zaksięgować w całości, czy też należy rozliczyć proporcjonalnie do kwoty 150.000 zł? Czy faktury wynikające z wydatków eksploatacyjnych – naprawa, paliwo itp. można księgować w pełnej kwocie netto, czy należy księgować jako 75% wydatku netto? Jak należy prawidłowo rozliczyć pierwszą ratę leasingową pod względem podatkowym?