Ustanie stosunku pracy w drodze wygaśnięcia umowy o pracę następuje z mocy samego prawa, na skutek zaistnienia określonych zdarzeń, z którymi przepisy wiążą taki skutek. Z tego względu strony umowy o pracę nie muszą składać żadnych oświadczeń woli, by spowodować jej ustanie. Pracodawca powinien jednak potwierdzić pracownikowi ustanie stosunku pracy przekazując mu stosowna informacje o wygaśnięciu stosunku pracy. Tutaj znajdziesz wzór potwierdzenia wygaśnięcia umowy o pracę.
Przepisy Kodeksu pracy przewidują, że pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia, zaś pracownik, który ją otrzymał nie może nabyć ponownie do niej prawa. Przepis ten wywołuje duże wątpliwości w interpretacji i stosowaniu. Czy to oznacza, że nabycie prawa do odprawy z jednego tytułu (przejścia na rentę lub przejścia na emeryturę) wyłącza możliwość przyznania tego świadczenia z drugiego tytułu? Czy pracownik ma prawo do uzupełniającej odprawy rentowej lub emerytalnej? Zobacz, jakie stanowisko zajął w tych kwestiach Sąd Najwyższy.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip