Projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przedłożony przez Ministra Finansów, został przyjęty przez Radę Ministrów. Nowelizacja ma usprawnić wszczęcie i prowadzenie egzekucji administracyjnej oraz zwiększyć jej efektywność.
Zmiana przepisów ma zakończyć „fikcję doręczeń” przesyłek. Pisma z sądu będzie odpłatnie doręczał komornik. W ustaleniu adresu dłużnika pomoże ZUS, bank lub nawet sąsiad. Za roszczenia w postępowaniu uproszczonym do wartości 20 tys. zł opłaty sądowe wyniosą nawet 1000 zł. Zmiany te, wejdą w życie jeszcze w tym roku. W przypadku niektórych zapisów znowelizowanego Kodeksu postępowania cywilnego parlament ustalił, że na dostosowanie się do nowych przepisów będzie tylko 14 dni. Na jakie nowe opłaty muszą się więc przygotować podmioty chcące odzyskać swoje należności?
W sytuacji gdy kontrahent nie płaci za otrzymany towar bądź usługę, wierzyciel ma prawo dochodzić swoich należności.
Dnia 1 listopada weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia. Rozporządzenie określa, że egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia m.in. wtedy, gdy dotyczy ona należności pieniężnych, w przypadku których - przed skierowaniem sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego - zobowiązanemu zostało doręczone wezwanie do zapłaty lub których obowiązek uiszczenia powstaje z mocy prawa, a wysokość tych należności została określona w ostatecznym orzeczeniu albo wynika z orzeczenia, któremu nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
TYT-2A (1) - Tytuł wykonawczy czteropozycyjny stosowany w egzekucji należności pieniężnych.
TYT-1 (2) - Tytuł wykonawczy jednopozycyjny stosowany w egzekucji należności pieniężnych.
TYT-1A (1) - Tytuł wykonawczy jednopozycyjny stosowany w egzekucji należności pieniężnych.
TYT-2 (2) - Tytuł wykonawczy czteropozycyjny stosowany w egzekucji należności pieniężnych.
Zastosowanie środka egzekucyjnego przerywa termin przedawnienia zobowiązania wobec skarbówki. Jednak taka czynność jest skuteczna tylko wówczas, gdy podatnik zostanie zawiadomiony przez organy o podjęciu egzekucji przed terminem przedawnienia – wyjaśnił NSA w wydanej uchwale.
Problem dotyczył tego, kiedy podatnik powinien być poinformowany, że podatek się nie przedawni. Do tej pory w orzecznictwie istniały dwa przeciwstawne poglądy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał uchwałę na ten temat. Jakie znaczenie ma ona dla podatników?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip