Bez odpowiedniego zaangażowania pracowników przedsiębiorstwo nie ma szansy osiągnięcia sukcesu. Dział controllingu powinien zatem posiadać wiedzę o tym, jakie narzędzia stosowane są do realizacji działań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz jakie środki dotychczas były przeznaczane w ramach tych procesów, by prawidłowo przygotować budżet na najbliższy okres. W tym artykule ekspert omawia wydatki działu HR, o których informacja jest niezbędna do przeprowadzenia analizy kosztów personalnych.
Wdrożenie choćby najprostszych narzędzi controllingu w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi umożliwia optymalizację kosztów związanych nie tylko z wynagrodzeniami, lecz także dodatkowymi świadczeniami. Jest to również szansa na efektywniejsze inwestowanie pieniędzy w pracowników, bowiem w wyniku analizy zyskujesz informacje, czy firmie zagraża odpływ najlepszych pracowników lub jaki wpływ ma atmosfera pracy na zaangażowanie i wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Sprawdź, jaką rolę pełni controlling w dziale zasobów ludzkich.
Firma o słabej płynności finansowej może stracić zaufanie dostawców, co prowadzi do utraty możliwości dokonywania zakupów z wykorzystaniem kredytu kupieckiego. To z kolei powoduje, że będzie ona miała ograniczony dostęp do podstawowych surowców, materiałów, produktów czy usług. W konsekwencji firma może utracić zaufanie odbiorców... dalszy scenariusz można łatwo sobie wyobrazić. W zapobieganiu takiemu rozwojowi zdarzeń ważną rolę spełnia zarządzanie płynnością finansową. Sprawdźmy jak ustalić jego skuteczność?
Dział finansów powinien dbać, aby kontrakt był podpisany na korzystnych dla obu stron i możliwych do zaakceptowania (od strony planowanych wydatków) przez sprzedającego warunkach. W tym celu warto wdrożyć narzędzie stanowiące wewnętrzny załącznik do umowy, w którym będzie obliczany całkowity koszty zawarcia umowy. Dokument ten powinien być zaakceptowany przez dział finansów oraz dyrektora sprzedaży.
Warunki handlowe umów z odbiorcami wpływają na wynik finansowy, który osiąga firma. Zbyt liberalne podejście w tym zakresie może spowodować, że mimo wzrostu sprzedaży wynik finansowy będzie malał. Dlatego warto wdrożyć narzędzia kontrolujące efektywność kontraktów jeszcze przed ich podpisaniem. Bardzo ważne jest również analizowanie jak kontrakty są realizowane na tle przyjętych założeń.
Proces budżetowania corocznie stawia przed działem kontrolingu lub księgowości wyzwania polegające na zebraniu danych liczbowych od menedżerów odpowiedzialnych za działalność operacyjną oraz stworzenie optymalnego budżetu, tzn. takiego, który będzie możliwy do zrealizowania w zakładanym wolumenie, jak również interwale czasowym. Z tego artykułu dowiesz się: kto jest odpowiedzialny za proces budżetowania, z jakich elementów powinien składać się budżet, jak prawidłowo przeprowadzić kalkulację kosztów nowego produktu, na jaki okres najlepiej sporządzić budżet.
Każde z aktywnie działających na rynku przedsiębiorstw opiera swoje funkcjonowanie na przyjętej strategii czy też polityce zakładającej określenie celów oraz identyfikującej środki i opisującej procesy biznesowe, które mają osiągniecie tych celów umożliwić.
Segmentacja klientów może kojarzyć się z czynnością typowo marketingową lub leżącą w kompetencjach działu sprzedaży. Bardzo często tak jest. Jeśli jednak włączymy do tego procesu dział finansów i uwzględnimy finansowy punkt widzenia, wówczas segmentacja taka będzie pełniejsza i bardziej wartościowa.
Firmy, które opracowują swoje plany finansowe, dokonują w nich rozdziału zasobów do realizowania zadań. Będzie to przykładowo liczba planowanych etatów czy budżet na działania marketingowe. Osoby zarządzające działem powinny tak zarządzać, aby nie przekroczyć wykorzystania przyznanych im budżetów. Czasami obok wartości nominalnej powinny również utrzymywać niektóre wydatki na ustalonym udziale do sprzedaży netto. Pisaliśmy o tym w ostatnim numerze na temat OPEX. Jednak może się okazać, że sytuacja na rynku jest na tyle zmienna, iż będzie konieczne przeznaczenie dodatkowych środków. Może to być spowodowane agresywnymi zachowaniami konkurencji – wówczas mówimy o obronie rynku – ale może wynikać również z chęci korzystania z pojawiających się na rynku okazji. Jeśli takie sytuacje zachodzą, wówczas firma powinna mieć możliwość podejmowania decyzji, których konsekwencje wykraczają poza założenia budżetowe. Decyzje takie muszą jednak przynosić firmie korzyści. W tym celu sporządzamy Business Case.
Jedną z możliwości minimalizowania i optymalizacji kosztów w przedsiębiorstwie jest lepsze zarządzanie zobowiązania handlowymi. Warto więc odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wpłynąć na lepsze wyniki firmy oraz jak stać się lepszym analitykiem, controllerem i posiąść dodatkowe bezcenne umiejętności w swoim „fachu”.
Monitorowanie wyniku finansowego przedsiębiorstwa, planowanie płynności, kontrola rentowności oraz poprawa wykorzystania zasobów posiadanych już przez firmę – to główne zadania controllingu operacyjnego. Jednak to niejedyne jego zalety.
Brak spłaty należności, tolerowanie spóźnień w zapłacie zobowiązań, akceptowanie złej sytuacji firmy i tłumaczenie, że tak po prosu musi być, szukanie usprawiedliwień dla złej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa – to główne przyczyny bankructwa firmy. Podpowiemy jednak, co robić, aby do takiej sytuacji nie dopuścić.
Tematyka zarządzania zasobami ludzkimi to aspekty postrzegane jako miękkie kompetencje przedsiębiorstwa. Wdrożenie choćby najprostszych narzędzi controllingu w tym obszarze umożliwi usystematyzowanie zagadnień związanych z zarządzaniem ludźmi. Dzięki temu firma nie tylko będzie w stanie lepiej zaplanować koszty związane z wynagrodzeniami, lecz także dodatkowymi świadczeniami. Wdrożenie kilku prostych wskaźników to również szansa na efektywniejsze inwestowanie pieniędzy w ludzi.
W procesie planowania operacyjnego rozwijasz strategię Twojej firmy w plany taktyczne i operatywne. Dzięki temu ogólny plan strategiczny stworzony na okres co najmniej 3-5 lat przybiera formę bardziej zrozumiałą dla jednostek wykonawczych - działu produkcji, zakładów produkcyjnych, działu marketingu i zakupów. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę zamówień, redukować zapasy, szybciej reagować na zapotrzebowanie klientów - czytaj to!
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip