Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Organizacja konkursów dla pracowników kontrahentów Spółki zaangażowanych w sprzedaż produktów oferowanych przez przedsiębiorstwa jest w chwili obecnej powszechną praktyką i nieodłącznym elementem polityki handlowej firm. Jednakże nie każdy program motywacyjny uznany być może za konkurs, a co za tym idzie rozliczony według zasad opodatkowania konkursów. Dowiedz się więcej na ten temat.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie definiuje terminu konkurs. Zgodnie z orzecznictwem sądów i przyjętą praktyką interpretacyjną organów podatkowych, które każą tu odwoływać się do wykładni językowej pojęcia, zawiera on jednak kilka niezbędnych elementów, których spełnienie ma kluczowe znaczenie, aby przedsięwzięcie mogło zostać tak sklasyfikowane.
Jeśli niżej wymienione warunki zostaną wypełnione przyjmuje się, że organizowane przedsięwzięcie ma znamiona konkursu, i tak:
- powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, w którym określone zostaną m.in. zadania konkursowe, adresaci, sposób wyłonienia zwycięzcy, nagrody etc.
- pomiędzy uczestnikami musi wystąpić element rywalizacji
- nagrody powinny zostać przyznane kilku najlepszym spośród wszystkich uczestników; w nagradzaniu nie może pojawić się element losowości bądź przypadkowości.
Specjalnie dla Portalu FK komentuje: Katarzyna Błażejewska, starszy Specjalista w Dziale Usług Kadrowo-Płacowych w grupie audytorsko-doradczej Mazars
W świetle ustawy o PIT nagrody otrzymywane przez uczestników niebędących pracownikami Spółki w ramach organizowanych przez nich konkursów kwalifikują się do tzw. przychodów z innych źródeł, od których należy odprowadzić 10% zryczałtowany podatek.
Do naliczenia, poboru i wpłaty podatku do urzędu skarbowego zobowiązana jest firma - organizator przedsięwzięcia. Jeżeli przedmiotem nagrody są środki pieniężne należy je wypłacić obdarowanemu po pomniejszeniu o wartość podatku, jeśli zaś wygraną jest wartość rzeczowa przed jej przekazaniem Spółka powinna uzyskać od uczestnika należną daninę.
Ustawa o PIT przewiduje zwolnienie podatkowe dla wygranych o wartości do 760 zł w konkursach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu; z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu; jak również nagród związanych ze sprzedażą premiową – zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do nagród w programach będących przedmiotem tego artykułu.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.