stanowisko pracy

Laptopy, soczewki kontaktowe, krzesła i meble do pracy – nowe wymogi wyposażenia stanowiska pracy

Laptopy i monitory, szkła kontaktowe, krzesła i meble – nowe wymogi wyposażenia stanowiska pracy

Portal FK przypomina: już 17 maja 2024 r. wszystkie stanowiska pracy muszą spełniać nowe wymogi. Wielu pracodawców musi wymienić dotychczas używane przez pracowników krzesła czy dokupić dodatkowe monitory, klawiatury i myszki. Ponadto ustawodawca wreszcie uznał laptopy za powszechne narzędzia pracy i uregulował kwestie związane z ich użytkowaniem. Sprawdź szczegóły.

Zmiany wprowadza rozporządzenie MRiPS z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe i weszły w życie 17 listopada 2023 r. Na mocy przepisów przejściowych pracodawcy uzyskali dodatkowe 6 miesięcy na dostosowanie dotychczasowych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, które zostały utworzone przed 17 listopada 2023 r. Wspomniane 6 miesięcy mija 17 maja 2024 r.

Zmianie uległa definicja stanowiska pracy. Obecnie jest to przestrzeń pracy wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  • krzesłem i stołem,
  • opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Poprzednie przepisy wśród wyposażenia podstawowego wymieniały tylko monitor, klawiaturę lub inne urządzenia wejściowe, jednostkę centralną lub stację dyskietek.